Aserbajdsjan hadde 257 registrerte dagsaviser 1996, de aller fleste på aserbajdsjansk. I tillegg hadde man ca. 50 uke- og månedspublikasjoner. På grunn av økonomiske, tekniske og politiske vanskeligheter har mange av publikasjonene hatt betydelige problemer og fallende opplagstall. Militær sensur ble innført 1993, men opphevet 1998, da president Heidar Alijev utstedte et dekret om opphevelse av sensuren og innføring av statlig støtte til uavhengige medier.

Det statlige kringkastingsselskapet produserer og sender i to radiokanaler og to fjernsynskanaler på aserbajdsjansk, formidler russisk radio og fjernsyn fra Moskva og har sendinger på engelsk. Den ene kanalen er nasjonal og den andre er en lokal-TV-kanal. En privat fjernsynsstasjon sender programmer på aserbajdsjansk og russisk. Tyrkisk fjernsyn formidles fra en sender i Bakı (Baku). Det statlige kringkastingsselskapets radiosendinger startet 1926, TV-sendinger kom i gang 1956.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.