Digitalisering, internett og sosiale medier gjør at bruken av massemedier i Argentina er i rask endring. Selv om en stor andel av nyhetene blir formidlet gjennom digitale plattformer, spiller etablerte aviser og tv-kanaler fremdeles en sentral rolle som innholdsleverandører.

Aviser

Historisk har avislesning stått sterkt i Argentina, sammenlignet med Sør-Amerika for øvrig. Avisene La Prensa (grunnlagt 1869) og La Nación (grunnlagt 1870) er fremdeles viktige nyhetsleverandører. Den mest leste avisen er Clarin (grunnlagt 1945). Papirutgaven har et opplag på rundt 200 000 eksemplarer. Dette er omtrent som Aftenposten i Norge, til tross for at Argentina har nesten ti ganger så mange innbyggere. Avisen Clarins nettsider blir imidlertid besøkt av over 6 millioner unike brukere hver måned.

Clarin-gruppen er den største aktøren når det gjelder massemedier i Argentina. Den er en ledende aktør når det gjelder nasjonale aviser, lokalaviser, radiostasjoner, tv-stasjoner, produksjon av avispapir, kabel-tv og bredbånd. Clarin-gruppen hadde en langvarig konflikt med Cristina Fernández under hennes presidentperiode. I følge myndighetene dreide det seg om å forsvare ytringsfriheten mot Clarin-gruppens økende dominans og maktkonsentrasjon. I følge Clarin-gruppen dreide det seg om et angrep på ytringsfriheten og et forsøk på å kneble den kritiske journalistikken de sto for.

Argentinsk politikk har siden midten av 1900-tallet vært svært polarisert. Denne motsetningen mellom peronister og anti-peronister har også preget mediebildet. En kritisk og motvillig holdning til peronismen preger flertallet av aviser, kanaler og programmer, men peronismen er på ingen måte ekskludert fra mediebildet. På grunn av denne polariseringen er kildekritikk veldig viktig hvis man skal forholde seg til argentinske massemedier.

TV

Argentinas første tv-sending var i 1951 og sammenfalt med Evita Perons siste offentlige opptreden sammen med sin ektemann, president Juan Domingo Perón. Argentina har 13 åpne tv-kanaler. Det vil si reklamefinansierte kanaler som kan mottas gratis via bakkenett. De viktigste er Telefe, Eltrece og Elnueve, som til sammen står for rundt 75 prosent av seertallene for åpne kanaler. Men opp mot halvparten av argentinernes tv-titting foregår via kabel-tv, med et stort antall nasjonale og internasjonale kanaler.

Internett

Det store flertallet av argentinere har tilgang til internett og bruker det flittig. Argentina har 35 millioner registrerte internettbrukere, omtrent samme antall som innbyggere over 14 år i landet. I gjennomsnitt bruker hver argentiner litt over tre timer daglig på sosiale medier. Selv om aviser og tv-stasjoner fremdeles spiller en sentral rolle som innholdsleverandører, mottar mange argentinere nyheter først og fremst via sosiale medier.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg