Albania hadde frem til 1991 to dagsaviser, begge kontrollert av kommunistpartiet, med et samlet opplag på ca. 135 000. Da kommunistregimet falt 1991-92, ble det etablert en rekke nye, uavhengige aviser. I 2000 hadde landet 12 dagsaviser og 18 ukeblader/ukeaviser. De viktigste dagsavisene etter frigjøringen fra kommunismen har vært sosialistpartiets Zëri i Popullit og det demokratiske partis Rilindja Demokratike. Opplagstallene for dagsavisene er imidlertid lave. I 2012 ble det utgitt 26 aviser nasjonalt, men samlet opplag var ikke høyere enn 70 000.

Det statlige kringkastingsselskapet RTSh fikk 1991 en friere stilling, men er fortsatt regjeringsvennlig på grunn av finansieringsordningen. I 2000 hadde landet to riksdekkende TV-kanaler og 45 lokalfjernsynsstasjoner, én riksdekkende radiokanal og 31 lokalradioer, bl.a. noen som sender på gresk og makedonsk. Landets fjernsynssendinger ble startet 1961.

Albanias grunnlov garanterer pressefrihet, men mediesituasjonen i landet er kun "delvis fri" (Freedom House 2011). Tross mediemangfoldet preges stoffet av eiernes politiske og økonomiske interesser, og journalister er ofte under press og utøver selvsensur. På globale rangeringer av pressefrihet fikk Albania i 2010-2011 en 96. plass, med en årlig nedgang fra en 34. plass i 2003 (Reporters without borders' Press Freedom Index). Også før dette var situasjonen svært kritikkverdig (Human Rights Watch 2002). Internett er fritt, men fortsatt lite utbredt i de fattigste og mest isolerte områdene.

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.