Etter fløyelsrevolusjonen i 1989 ble det slovakiske mediemarkedet preget av internasjonale medieselskaper, som etablerte tallrike nye medier. Siden tiden rundt 2008 har regionale oligarker involvert seg i sterkere grad og eier nå de fleste mediene.

Allmennkringkasteren Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) er underfinansiert og er er både i TV- og radiosektoren kun den tredje største aktøren med tanke på markedsandel. Men den er fortsatt meningsdannende, sammen med blant annet markedsledende TV Markíza. Blant de forholdsvis få aviser er det færre enn ti dagsaviser, hvorav den største er sensasjonsavisen Nový čas. Viktige for den offentlige opinionen er også avisen Sme og nettstedet aktuality.sk.

Det slovakiske nyhetsbyrået TASR, grunnlagt i 1993, finansieres delvis ved salg av egne tjenester, delvis ved hjelp av statlige subsidier.

Mediemangfold, pressefrihet og tillit til mediene

Det slovakiske mediemangfoldet trues i liten grad med tanke på medienes grunnleggende beskyttelse, men flere aspekter med hensyn til markedsmangfoldet, medienes sosiale inkludering og politiske uavhengighet er problematiske. Blant dem er tendensen til at utnevnelser i allmennkringkasteren utnyttes politisk. Videre trues allmennkringkasteren av mangelfull finansiering; for eksempel har lisensgebyrene ikke økt siden 2003.

Reportere uten grensers pressefrihetsindeks ligger Slovakia med 83 poeng av 100 mulige på en 17. plass blant 180 land (2023).

Etter at den undersøkende journalisten Ján Kuciak ble drept i 2018, har det bare delvis blitt innført forbedringer av pressefriheten, men statsministere som Igor Matovič og Robert Fico har angrepet journalister verbalt. Den illegale overvåkningen av Kuciak og 30 andre journalister før hans død har ikke blitt oppklart, og den mistenkte oppdragsgiveren bak mordet, forretningsmannen Marian Kočner, ble frifunnet.

Slovaker stoler mest på nyheter på offentlig TV og radio, etterfulgt av både aviser og deres nettsted samt private TV- og radioselskaper. Alle de sistnevnte stoler kun én av fire slovaker på. Tilliten til mediene er generelt svært lav, noe som vanligvis tyder på lange perioder med innblanding av politikere og/eller forretningsmenn.

Blant enkelte medier er tilliten størst til den private nyhetskanalen TA3, etterfulgt av allmennkringkasteren RTVS og kommersielle Rádio Expres.

Medieteknikk

87 prosent av befolkningen har internettilgang (2023). Det finnes fortsatt forskjeller mellom bygd og by. De aller fleste bruker mobiltelefonen for internettilgang, men seks av ti har også nettbrett eller bærbar datamaskin, og tre av ti har stasjonær datamaskin.

Mediebransjen og -økonomi

Aktører

Allmennkringkasteren RTVS er både i TV- og radiosektoren den tredje største aktøren. Noen få andre slovakiske medieselskaper er involvert i markedet. Blant dem er Petit Press, som utgir en rekke aviser som Sme, Korzár, Új Szó (ungarskspråklig)og The Slovak Spectator og har forskjellige aksjeeiere.

Blant store internasjonale medieforetak i Slovakia finnes Central European Media Enterprises (CME), som eies av den tsjekkiske PPF-gruppen, og sveitsiske Ringier Axel Springer. I radiosektoren agerer tyske Bauer Media-gruppen, et av de største europeiske radiokonserner.

Ellers er markedet preget av at tsjekkiske og slovakiske oligarker eier de aller fleste mediene, for eksempel Michal Voráček (TA3), Andrej Babiš (Hospodárske noviny) og Anton Siekel, president av Slovakias olympiske komité (Nový Čas). Radio-gruppen eies av Boris Kollár, i flere år parlamentspresident i Nasjonalrådet. Det kan ikke utelukkes at eierne involverer seg i det redaksjonelle arbeidet og misbruker mediene. I 2022 vurderte Media Pluralism Monitor denne risikoen som middels høy på grensen mot høy.

Finansiering

RTVS finansieres ved hjelp av en kombinasjon av lisensgebyrer (utgjør omtrent halvparten), som betales av alle husholdninger, statlige subsidier (en tredjedel) og reklame (resten).

De største reklameinntekten genereres i digitalt, og de øker sterkt. På andre plass kommer TV-sektoren, som øker noe, men mister markedsandeler. Radiosektoren, trykte medier og utendørssektoren er så å si like store.

12 prosent av slovakene betaler for digitale nyheter (2023).

Mediebruk og medietilbud

Nyhetskilder

Slovakene bruker først og fremst TVen for å informere seg, etterfulgt av radio, sosiale medier og nettsteder. Færre enn én av fem bruker videoplattformer, podkaster, messengerapper, og kun én av ti leser papiravis. Mens bruk av radio og sosiale medier er høye i en EU-sammenheng, er bruk av nyhetsnettsteder den laveste blant alle EU-land, og også andelen av befolkningen som leser papiraviser, er blant de laveste.

Mest interesserer slovakene seg for nasjonal politikk, etterfulgt av europeiske og internasjonale nyheter, lokale nyheter og sport.

Sosiale medier

Blant sosiale medier og messengertjenester er Facebook mest populær, etterfulgt av Messenger, YouTube, WhatsApp og Instagram. Vesentlig færre bruker TikTok, Viber og Telegram.

Presse, nettsteder og bøker

De mest leste avisene er de to tabloidavisene Nový Čas ('Ny Tid', grunnlagt i 1990) og Plus 1 Deň (grunnlagt i 2006) samt kvalitetsavisen Sme ('Vi er', grunnlagt i 1993). En av de ledende avisene i sovjettiden, partiorganet Pravda ('Sannheten', grunnlagt 1920), er nå en liberal avis på venstresiden. Hospodárske noviny ('Økonomiske nyheter', grunnlagt i 1992) er en finansavis som opprinnelig ble grunnlagt av tyske Handelsblatt. Denník N (grunnlagt i 2014) oppstod ved hjelp av crowdfunding og abonneres først og fremst digitalt, men utgir også en dagsavis.

Den eneste regionale dagsavisen er Korzár (grunnlagt i 1993) øst i landet; den eneste ungarskspråklige avisen er Új Szó (grunnlagt i 1948) med base i Bratislava. The Slovak Spectator (grunnlagt i 1995) er et engelskspråklig tidsskrift.

De mest besøkte nyhetsnettstedene er portalen aktuality.sk (Ringier Axel Springer), topky.sk, tvnoviny.sk (hovednyhetsprogrammet til TV Markíza) samt nettilbudene til avisene Sme og Nový Čas, til TV-kanalen TA3 og til avisen Pravda.

Det publiseres omtrent mellom 9000 og 10 000 bøker og brosjyrer hvert år. Antallet utgivelser på slovakisk er synkende. Det utgis en del på minoritetsspråk som ungarsk og tsjekkisk. Det finnes 1489 biblioteker med omtrent 350 000 brukere i landet (2022). Både antallet biblioteker og besøkende er sterkt synkende.

TV, radio og strømmetjenester

Allmennkringkasteren RTVS har fire TV-kanaler, ni nasjonale radiokanaler og tre regionale radiokanaler.

De høyeste markedsandelene i TV-sektoren har Markíza-gruppen (fem kanaler, CME) med omtrent 24 prosent, etterfulgt av JOJ-gruppen (14 kanaler) med omtrent 20 prosent. Allmennkringkasteren RTVS kommer på totalt 16 prosent. 12 prosent ser på tsjekkiske kanaler (2023). Den mest sette TV-kanalen er TV Markíza, etterfulgt av TV JOJ. TA3 er en ren nyhetskanal.

TV-kanalene har vanligvis strømmetilbud som Vojo (Markíza) og JOJ Play. Blant betalingstilbudene er Netflix størst, etterfulgt av HBO Max, betalingsversjonen av Voyo og Disney+. Musikkstrømming er ikke like populær som videostrømming, men økende. Spotify, Apple Music, Youtube Music, Deezer og Tidal er blant de mest populære strømmetjenestene.

Mer enn halvparten av slovakene lytter til radio hver dag. Radiosektoren domineres av Bauer-gruppen (fire kanaler), etterfulgt av Radio-gruppen (to kanaler) og RTVS. Radiokanalene med høyest markedsandel er Rádio Expres (Bauer Media), etterfulgt av allmennkringkasterens Rádio Slovensko, Fun Rádio (Radio Group), Rádio Európa 2 (Bauer Media) og Rádio Vlna (Radio Group) (2024).

DAB+ har vært testet i landet siden 2015, men har ikke blitt tatt i regulær bruk enda.

Historikk

Mens radiooverføringene startet i 1926, begynte TV-overføringene i 1953.

Sovjetunionens oppløsning i 1991 førte til en kraftig oppblomstring av aviser, tidsskrifter og blader.

Innføring av kommersielt fjernsyn i 1990-årene forandret kringkastingsmarkedet og brakte inn flere utenlandske medieselskaper. Den statseide slovakiske radioen Slovenský rozhlas og det statlige fjernsynsselskapet Slovenská televízia fikk betydelig konkurranse, blant annet fra den private fjernsynskanalen Markíza TV som ble etablert i 1996. Statskanalen mistet sin dominerende posisjon, og seeroppslutningen falt fra nesten 75 prosent i 1995 til mindre enn 20 prosent i 2000.

I 2011 ble den slovakiske radioen og det slovakiske fjernsyn slått sammen til dagens allmennkringkaster RTVS.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Medielandskapet

Statistikk

Mediemangfold og pressefrihet

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg