Maryon Eilertsen var en norsk skuespiller og regissør, som var knyttet til Hålogaland Teater i mesteparten av sin karriere. Hun var utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1970-1974) med praksis på Nationaltheatret, der hun blant annet spilte i Peder W. Cappelens Loke (1972). Hun studerte også psykologi ved Universitetet i Bergen. Hun hadde rollen som Lene i Sverre Udnæs' Visittid i Fjernsynsteatret 1976.

Fra 1977 og fram til sin død var Maryon Eilertsen ansatt ved Hålogaland Teater, avbrutt av kortere engasjementer ved Nordland Teater, to år som frilansskuespiller i Oslo (1984-1986) og to år som teatersjef ved Haugesund Teater (1993-1995). 

Blant hennes oppdrag på Hålogaland Teater var roller i Brechts Krittringen (1978) og i Dario Fos Vi betale ikkje! (1978) og Mamma heks (1982/2014). Sistnevnte ble en signaturoppsetning for henne. Den ble spilt over flere år i løpet av 1980-tallet, og gjenopptatt som feiring av hennes 40-årsjubileum som skuespiller. Maryon Eilertsen hadde bærende roller i forestillingene Hiroshima min elskede (1997), Skjønnhetsdronninga (2003), Lenger vekk enn alt (2004), Dagbok til en død (2005) og Misery (2009). I Svein Scharffenbergs oppsetning av Kranes Konditori (1986) spilte hun rollen som servitrisen Sønstegård, og i Voula Kereklidous oppsetning etter samme roman (2013) hadde hun rollen som Fru Krane.

Blant hennes regioppgaver var Den lille krittringen av Alfonso Sastre (1990) og En palestinsk reise av Tale Næss (2008).

Hennes viktigste filmrolle var i Erik Solbakkens Vårnatt (1976).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.