Faktaboks

Mary Ainsworth

Født Mary Dinsmore Salter

Født
1. desember 1913, Glendale, Ohio, USA
Død
21. mars 1999, Charlottesville, Virginia, USA

Mary Ainsworth er mest kjent for sine studier av tidlig følelsesmessig tilknytning hos barn i ettårsalderen

/Rector and Visitors of the University of Virginia.

Mary Ainsworth var en amerikansk utviklingspsykolog. Hun er mest kjent for sine studier av tidlig følelsesmessig tilknytning hos barn i ettårsalderen, blant annet i samarbeid med John Bowlby ved Tavistock-klinikken i England.

Ut fra barnets atferd i den såkalte «strange situation», fremmedsituasjonen, klassifiserte Ainsworth kvaliteten av tilknytningen mellom omsorgsgiver (mor) og barn inn i typer.

Selv om deler av hennes teori om tilknytning er omstridt, har Ainsworths arbeid dannet utgangspunkt for omfattende forskning på relasjonen mellom omsorgsgiver og barn, og på følelsesmessig tilknytning som en sentral faktor ved menneskets nære relasjoner.

Fremmedsituasjonsforsøk

Fremmedsituasjonen går ut på at et ett år gammelt barn leker sammen med moren og en fremmed person. Etter en stund forlater moren rommet og barnet blir alene sammen med den fremmede. Etter en stund kommer mor tilbake. Ainsworth studerte barnas reaksjoner under de forskjellige betingelsene under et studium der 50 barn og deres mødre deltok.

  • De fleste av barna (ca. 70%) var trygge inntil moren forlot rommet. Da viste barna utrygghet og stress og da moren kom tilbake viste barna glede og trygghet. Ainsworth kalte dette for trygg tilknytning.
  • En mindre gruppe barn (ca 15%) viste tegn til uro og frykt for den fremmede når mor forlot rommet. Da mor kom tilbake avviste barnet kontakt med mor. Ainsworth kalte dette for utrygg ambivalent tilknytning.
  • Noen barn viste ingen angst når mor forlot rommet og heller ikke frykt for den fremmede. Da mor kom tilbake viste barnet ingen stor interesse for henne. Ainsworth kalte denne tilknytningsformen for utrygg unnvikende.

Ainsworth hevdet at barn med utrygg ambivalent tilknytning hadde foreldre som møter barnets henvendelser på en inkonsistent måte. Barn med utrygg unnvikende tilknytning ble hevdet å ha foreldre som ikke reagerte, eller var utilgjengelige når barnet viste tegn på stress og angst.

Hun hevdet at typeplasseringen sa noe om kvaliteten på den følelsesmessige tilknytningen barna ville erfare videre i livet.

I 1986 foreslo Mary Main en annen utrygg tilknytningsform: utrygg desorganisert tilknytning. Denne tilknytningsformen utvikler seg som følge av omsorgssvikt, vold og misbruk av barnet av dets nærmeste omsorgsgivere. Barn med desorganisert tilknytning er i risiko for å utvikle alvorlige psykiske lidelser.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ainsworth, M. D. S. & Bell, S. M. (1970). Attachment, exploration, and separation: Illustrated by the behaviour of one-year-olds in a strange situation. Child Development, 41(1), 49–67.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg