Marino Marini, italiensk billedhugger; utdannet ved akademiet i Firenze som maler, men begynte som skulptør under et opphold i Paris 1928. I årene frem til den annen verdenskrig virket han som portrettør og søkte særlig motiver blant akrobater. Han mottok inntrykk fra Medardo Rosso, særlig med hensyn til behandling av lys og overflate. Han var også meget interessert i etruskisk skulptur, med dens kraftfulle forenkling. Hans skulpturer avspeiler formens indre liv gjennom en vibrerende og ofte raffinert formet overflate. Med stor sikkerhet har han skildret hester. Blant hans hovedverker kan nevnes Rytter og Stor hest (begge 1951) samt inntrengende portrettskildringer av Carlo Carrà (1946) og Igor Stravinskij (1951). Representert i Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo med Kvinnetorso (1945) i bronse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.