Faktaboks

Marina Abramović
Uttale

marina

Født
30. november 1946, Beograd
Rengjøring av speil nr. 1
Maria Abramovic, Cleaning the Mirror no. 1, 1995
Rengjøring av speil nr. 1
© /BONO.
Lisens: Vernet verk

The Artist Is Present, performance ved Marina Abramovic og en publikummer, Museum of Modern Art, 2010. Kunstverket som teatral fremføring og samspill med publikum.

.
Lisens: CC BY SA 2.0

Publikum i kø utenfor Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen i Stockholm, 3. mars 2017, for å delta i Marina Abramovics performance The Cleaner. Publikum har en vesentlig rolle som medskaper.

/Public Domain.
Lisens: CC BY SA 4.0

Marina Abramović er en serbisk billedkunstner, særlig kjent for sine performance- og videoarbeider. Hun samarbeidet i mange år tett med den tyske billedkunstneren Ulay (Uwe Laysiepen) (født 1943). Abramović anses for å være en av pionerene innen performancekunst. I likhet med Chris Burden, Carolee Schneemann, Vito Acconci, Gina Pane og Stelarc, som alle er kjent for sine banebrytende performancearbeider på 1970-tallet, kjennetegnes hennes arbeider av en vilje til å utsette egen kropp for ekstreme fysiske kraftanstrengelser for å frembringe bestemte mentale tilstander.

Utholdenhet og tilskuerdelaktighet

Sentralt for Marina Abramović sine arbeider står en utprøving av menneskekroppens grenser for smerte, kombinert med ekstrem utholdenhet, indre intensitet og fysisk engasjement. Typisk er også et ønske om å involvere og engasjere tilskuerne i arbeidene.

Rhythm O

I performancearbeidet Rhythm O (1974) ble publikum presentert for et bord fylt med 72 gjenstander, deriblant et lommetørkle, en rose, en fjær, en pisk, barberblad, en revolver og en kule. Disse gjenstandene fikk publikum beskjed om at de kunne benytte fritt på Abramović sin kropp og at hun ville forbli passiv i seks timer. Denne performancen startet udramatisk, men utviklet seg etter hvert til å bli en farlig og ukontrollert situasjon, hvor klærne til kunstneren ble skåret av, og hun ble påført kutt på kroppen.

Performancen ble til slutt avbrutt av Abramović sin assistent, etter at en person hadde plasserte en ladd revolver mot kunstnerens hode. Arbeidet var grensesprengende og synliggjorde blant annet tilskuernes passivitet og gjensidige enighet om å ikke gripe inn overfor andres handlinger, samtidig som det viste at en tydelig aggressivitet kan ligge latent under dette.

Utdanning

Marina Abramović har sin utdanning fra Kunstakademiet i Beograd. Hun er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo, Museum of Modern Art i New York, Neue Nationalgalerie i Berlin og Musée national d’art moderne, Centre Georges Pompidou i Paris.

Verker (et utvalg)

  • Rhythm O, 1974
  • Relation in Space (performance sammen med Ulay på Veneziabiennalen), 1976
  • Imponderabilia (performancearbeid sammen med Ulay, Galeria communale d’arte moderna i Bologna), 1977
  • Seven Easy Pieces, 2005
  • The Artist is Present (performancearbeid, Museum of Modern Art, New York), 2010

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • RoseLee Goldberg, Performance Art: From Futurism to Present, Abrams, New York, 2011.
  • Amelia Jones, Body Art/Performing the Subject, University of Minnesota Press, Minneapolis 1998.
  • Rebecca Schneider, The Explicite Body in Performance, London og New York, 1997.

Faktaboks

Marina Abramović

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg