Mannsbunad fra Follo er en bunad fra Follo i Akershus. Bunaden er rekonstruert etter bevarte plagg fra Follo, hovedsakelig etter én eier. Det var mannsbunadskomiteen i Follo som rekonstruerte bunaden, og den ble satt i produksjon i 1990. Arbeidet foregikk i samarbeid med daværende Landsnemnda for bunadsspørsmål, og uttalelse fra Bunad- og folkedraktrådet ble gitt i 1990.
Faktaboks
Mannsbunadkomiteen, med Oddvar Bjerke som første formann, satte i gang arbeidet i 1979 ved å samle sammen dokumentasjon for en mannsbunad fra Follo. Trøya (kjolen), vesten og buksene kommer alle fra samme gard, og skal enten ha tilhørt bonden Ole Helgesen Gaavim i Kroer (1774–1842) eller en av sønnene hans (født ca. 1824). Alle plaggene er nå ved Follo Museum.
Follo er et område der moteimpulsene kom raskt inn fra hovedstaden og utlandet. Alle stilepoker er gjerne representert i slike områder, og det er lite lokalt særpreg på klærne. Bunad- og folkedraktrådet anbefaler gjerne at en rekonstruerer bunader på bakgrunn av klesplagg fra en gitt tidsperiode også i motepregede områder, slik at bunadene i størst mulig grad gjenspeiler draktskikken som ble brukt i en bestemt periode.
Bunaden i Follo bærer preg av overgangen fra empire til nyrokokko. Denne perioden kalles både seinempire og biedermeier, og gjorde seg gjeldende ca. 1820–1840. Kjennetegnet på mannsklærne fra denne tida er at vestekragene blir lavere igjen, etter de svært høye empirekragene. Mens de eldre vestene hadde små slag, har mange vester fra denne tida større slag. Dobbeltspente vester får skråstilte knapper, og en del vester ender i en liten spiss midt foran, slik vesten til denne bunaden gjør.
Mens buksene i motebildet i tida 1800–1820 var både knebukser og langbukser, og av og til en mellomting som ble brukt nedi høye skaftestøvler, er buksene fra biedermeier-perioden lange og nokså rette. På den måten er plaggene som bunaden er kopiert etter, typiske for sin tid.
Bunaden fikk uttalelse fra Bunad- og folkedraktrådet i 1990, og de konkluderte slik: «Den framlagde bunaden er i alle delar, så langt det er mogeleg, ein god kopi av dei draktplagga som ligg til grunn for rekonstruksjon. Vyrkje, saum og utføring er av god handverkskvalitet.»
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.