Fortellingen om Manasse, Josefs sønn, og hans yngre bror, Efraim, følger et fortellingsmønster i første Mosebok, nemlig at Gud, fedrene og fortelleren velger å favorisere den yngste av to eller flere brødre: Jakob velges fremfor Esau (første Mosebok, kapittel 25), Josef velges fremfor Ruben (første Krønikebok, kapittel 5). I første Mosebok, kapittel 48,8–20, fortelles det at Josefs far Jakob tar Josefs to sønner som sine egne. Men når han velsigner dem, legger han sin høyre (viktigste) hånd på Efraim (den yngste) og ikke på Manasse. Det hører med i dette bildet at Jakob i første Mosebok (35) fremstilles som stamfar for Israels tolv stammer, og at Efraim ellers i bibellitteraturen brukes som navn for Israel, det nordlige av de to gammelhebraiske kongedømmene som er omtalt i Den hebraiske bibelen. Fortellingene i første Mosebok styres av konvensjonell stamme-ideologi. Men de utfordrer altså denne ideologien idet leserens identifikasjonsfigurer fremstilles som særlig dyktige, listige, heldige eller utvalgte personer som overvinner sin familie-messige underordning og blir ledende figurer.
Mønsteret er ikke ulikt det man i strukturalistisk mytetolkning kaller en trickster, og som i norsk sammenheng finnes i en særlig profilert form i eventyrenes askeladden. I dette perspektivet er Manasse å forstå som en mindre heldig figur, ikke ulik de eldre brødrene til askeladden i de norske folkeeventyrene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.