Faktaboks

Magnus Enckell
Knut Magnus Enckell
Uttale
ˈenckell
Født
9. november 1870, Fredrikshamn, Finland
Død
27. november 1925, Stockholm, Sverige
Magnus Enckells tidlige arbeider er linjestrenge, mørke og asketiske i fargen og i sin elegiske tone helt preget av 1890-årssymbolismen. Etter et besøk i Paris 1908 utformet han en lys, blomstrende kolorisme under inntrykk av senimpresjonismen.

Magnus Enckell var en finsk maler. Han var en av den finske modernismens fremste representanter og ble først kjent som symbolist, men senere nærmere knyttet til post-impresjonismen. Enckell studerte i Helsingfors i 1889–1891 og dro deretter til Paris hvor han mottok sterke impulser fra Pierre Puvis de Chavannes og symbolistisk litteratur. Han ble på denne tiden den første finske kunstneren som brøt med naturalismen og startet utviklingen av mer modernistiske retninger.

Fra symbolisme til post-impresjonisme

Enckells tidlige arbeider var linjestrenge, mørke og asketiske i fargen og i sin elegiske tone helt i tråd med 1890-årssymbolismen. Fremstående verker fra denne tiden var Oppvåkning (1893) og Konsert (1898). Han dyrket en spirituell atmosfære i mange av sine bilder og influert av kontakt med de svenske symbolistene Olof Sager-Nelson og Ivan Gustave Aguéli viste han også økende interesse for mystisisme.

Etter et nytt besøk i Paris i 1908 skjedde imidlertid et vendepunkt i Enckells formspråk. Inspirert av post-impresjonismen utformet han nå en lys, blomstrende kolorisme hvor for eksempel Fru Frosterus (1909) viste den nye stilen. Han ble noen år senere også en sentral skikkelse i kunstnergruppen Septem sammen med blant andre Verner Thomé.

Andre høydepunkter i Enckells karriere var hans betydelige monumentalmalerier i universitetsbiblioteket i Helsingfors, Gullalderen (1904), og i domkirken i Tammerfors, Oppstandelsen (1906–1907).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg