Magne Hegdal er kjent for sin bruk av tilfeldighet som virkemiddel i sine komposisjoner.

Magne Hegdal av Lisbeth Risnes /Nasjonalbiblioteket. Gjengitt med tillatelse

Magne Hegdal er en norsk komponist, pianist og musikkritiker. Han er særlig kjent for bruk av aleatorikk i sitt komposisjonsarbeid.

Magne Hegdal debuterte som pianist i 1969. Han studerte komposisjon med Conrad Baden og Finn Mortensen og tok diplom i komposisjon ved Oslo Musikkonservatorium i 1972. Han har undervist ved Norges musikkhøgskole og har hatt stor virksomhet som skribent og foreleser innen klassisk- og samtidsmusikk. Fra 1969–1985 år var han musikkritiker i Dagbladet.

På 1970-tallet var Hegdals musikk preget av en komposisjonsteknikk med prosedyrer for bruk av tilfeldighet (aleatorikk). Uten formutvikling i tradisjonell betydning av ordet, tok musikken sikte på uforutsigbarhet innen gitte grenser satt opp av komponisten. Etter hvert har hans komposisjonsstil utviklet seg mot større stilistisk åpenhet og et mer variert og direkte uttrykk, selv om han stadig er opptatt av å balansere tilfeldighet og orden i sine verker.

Hegdals hovedinstrument er sterkt representert i hans verkliste med over 50 verk for klaver solo. Han har også skrevet mye kammermusikk og musikk for større ensembler og orkester. Hans verker med vokale innslag er blant hans hyppigst fremførte, som Air – Til en gotisk katedral og Make beLieve Rag (begge har vært fremført ved ISCM Verdensmusikkdager).

Et prosjekt av spesiell interesse er klaververket Herbarium (1974–2002), et forsøk på å få musikk til å nærme seg naturen gjennom en kombinasjon av faste strukturer og tilfeldighet. Verket er fremført en rekke ganger, og også innspilt i sin endelige utforming av pianisten Herbert Henck. Beslektede verker er klaververket Songs and Flowers og Decett for kammerensemble (2007), mens Form (for strykeorkester) og klarinettkvintetten Veränderungen ohne Thema representerer et friere og mer personlig uttrykk. Stort sett for fiolin og piano (2005–2008) dreier seg igjen om forholdet mellom kunst og natur. I dette omfattende verket inkluderes ulike tilnærminger til komposisjon, fra streng organisering til improvisasjon.

En lignende mangesidighet finnes også i Konsertstykke i tre deler for klaver og orkester, komponert til Grunnlovsjubileet i 2014. Her, og i senere verker, finner man en ny åpenhet der intuitive valg uten strukturell begrunnelse spiller er stadig større rolle.

Magne Hegdal har alltid malt og tegnet i forlengelse av komposisjonsvirksomheten. Bilder var en del av forestillingen Konsert (1985). I 2017 deltok han som billedkunstner i en utstilling sammen med kunstneren Wenche Gulbransen i Oslo Kunsthandel. Det visuelle er også viktig for ham som komponist. Han skriver for hånd, og anser notebildet som viktig for musikkens uttrykk. Dette manuelle arbeidet er også en del av selve komposisjonsprosessen.

Utvalg

  • Hindostan : 10 oder til Tiris (2016–2017), klaver
  • Album for eldre : Kort og hilsener i kanonform (2015–2016), klaver
  • Mariasjoner (2015), 1 – 2 pianister
  • Konsertstykke i tre deler (2011–2013), klaver og orkester
  • Forskjellige stykker (2010–2015), klaver
  • Stort sett for fiolin og piano (2005–2008)
  • Decett : Irreelle interludier for 10 instrumenter (2007), kammerensemble
  • Songs and Flowers (2007), klaver
  • Herbarium II – 57 Piano Flowers (1974–2002)
  • Veränderungen ohne Thema (2001) klarinettkvintett
  • Form (2000) strykeorkester
  • For 4 nr. 4 (1999), saksofonkvartett
  • Grande symphonie de salon : Pour Ensemble No. 2 (1996), sinfonietta
  • Annotations : Suite de quatre pièces pour piano (1995)
  • Pour Ensemble (1992), kammerensemble
  • For 2 nr. 3 (1991–1992), slagverk og klaver
  • Rondo II (1985), kammerensemble
  • Konsert (1985), sopran, resitasjon, danser, kammerensemble, tape og slides
  • Morgensolens Sange: Et Bjørnsonportrett (1982), tenor, kor og orkester
  • Make beLieve Rag (1981), dansende sopran og klaver
  • Concerto II (1978), kammerensemble
  • Concerto I (1978), sinfonietta
  • Übung : Ouverture concerto for two pianos and orchestra (1977)
  • Air – Til en gotisk katedral (1975), sopran, piano, marimba/pauker

Utvalg

  • Konsertstykke i tre deler, Songs and Flowers – Ellen Ugelvik, Kringkastingsorkesteret, Bjarte Engeset: Ellen Ugelvik plays Magne Hegdal & Anton Reicha – Aurora ACD 5089 (2016)
  • Par IV – Rolf Borch – klarinett: Step Inside – Aurora ACD 5046 (2007)
  • Air – Til en gotisk katedral – Guri Egge – sopran: Songs from the Last Century – Pro Musica PPC 9055 (2006)
  • Herbarium II : 57 Piano Flowers – Herbert Henck, klaver – Aurora ACD 5041 (2006)
  • Credo – Det Norske Solistkor: Nocturnus – Aurora ACD 5022 (2003)
  • Annotation, Grande Symphonie de salon, Rondo II, For 2 nr. 3 – Div. utøvere Magne Hegdal: Annotations – Aurora ACD 5013 (2000)
  • Toccata etter Clementi – Sequenta (For 2 nr. 3) – BIT20 Ensemble: Miniatures – Aurora ACD 4985 (1995)
  • Grey Sonata – Frantisek Veselka: New Norwegian Violin Music, Volume III – Aurora ACD 4972 (1993)
  • Schema Sonante : Demoralizing Etude for Young Percussion Players – Kjell Samkopf: Norwegian Percussion – Simasx PSC 1065 (1992)
  • 2014: Arne Nordheims komponistpris
  • 2012: Nominasjon til Nordisk Råds Musikpris for Stort sett
  • 2002: Lindemanprisen
  • 1996: “Årets verk” av Norsk Komponistforening for Grande symphonie de salon
  • 1993: “Årets verk” av Norsk Komponistforening for For 2 nr.3
  • 1998: Nominasjon til Nordisk Råds Musikpris for Grande symphonie de salon
  • 1986: “Årets verk” av Norsk Komponistforening for multimediaverket Konsert
  • 1985: “Årets verk” av Norsk Komponistforening for Morgensolens sange for solister, kor og orkester

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.