Magnar Åm

Faktaboks

Magnar Åm
født:
9. april 1952, Trondheim
Komponisten Magnar Åms musikk spenner fra vokal- og kammermusikk til store orkesterverk og multi-media.
Magnar Åm
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Magnar Åm er en norsk komponist og organist. Hans produksjon spenner fra vokal- og kammermusikk via elektro-akustisk musikk til store orkesterverk og multi-media.

Utdannelse og musikalsk virke

Åm er utdannet organist og kantor fra Bergen Musikkonservatorium og har studert komposisjon med Ketil Hvoslef) og Ingvar Lidholm ved Kungliga Musikhøgskolan i Stockholm. Han debuterte som organist 1971 og hadde sitt gjennombrudd som komponist med verket Bøn i 1972.

Åm har vært bosatt i Volda siden 1981, der ved siden av heltidsvirke som komponist har arbeidet med ungdomskoret Digitalis og det blandete koret Volda Vokal. Han ble utnevnt til professor ved Høgskulen i Volda i 2009, der han underviser i intuitiv komposisjon/improvisasjon og musikkfilosofi.

Kompositorisk virke

Åms musikk kjennetegnes av en polyfon, fritt dissonerende eller fri-tonal stil med et fortettet ekspressivt, asketisk og innadvent tonespråk. Melodisk og eksperimentelt arbeid går side om side, og de musikalske elementenes bevegelser i det konkrete, tredimensjonale rom har spilt en stadig viktigere rolle i hans arbeid. Han har en åpen holdning til utradisjonell bruk av instrumenter og menneskestemmer. Han har også eksperimentert med å spille musikk under vann og på steder med langvarig ekko.

Åm anser tid og rom som egnete redskaper for den som søker å bevisstgjøre den dypeste essensen i og meningen med seg selv, enten en skaper, fremfører eller lytter. Derfor ser han det som en oppgave å utfordre tradisjonelle formidlingsmåter ved å la verkene inneholde elementer som sprenger tilvante konsertritualer. Eksempler er Burfugls draum – et multimedia-verk, der korgrupper stryker forbi publikum i ulike retninger, på en stol – «visuell konsert», for mimer, lydbånd og fire instrumentalister, kammerverket fritt fram – der musikerne ennå ikke er kommet inn når stykket begynner, Tonebad- et mulitmedia – opplevelsesrom for én person om gangen (med timebestilling). I kvartetten her, i oppstoda (2001) skal publikum ideelt sett ligge og se et opptak av dans i taket.

Åm har skrevet musikk til tekster av Gunvor Hofmo, Liv Holtskog, Tor Jonsson, Olav Åm og seg selv. Han kan bruke tekster med religiøs tilknytning, som strykekvartetten sølvtråden, der han benytter tekst fra Bibelens Forkynneren. Han har brukt Johannes Lids tekster i Norsk flora, og skrevet opera over Tarjei Vesaas’ romaner Isslottet og Kimen.

Verk (utvalg)

  • Kimen – Opera over Tarjei Vesaas’ roman (2018)
  • ein pust til elden i oss – akkordeon solo / akkordeon og orkester (2016)
  • bru til bortanfor – 3 kor eller 13 stemmer (2014)
  • vil denne augneblinken nokon gong sleppe taket? – to sangere, strupesang, kirkeklokker og instrumenter (2013)
  • krepsens omvending – akkordeon og orkester (2010)
  • God’s I’s – arias of innocence and growth – oriatorium/opera (2007)
  • motstraum – hardingfele og kammerorkester (2007)
  • det er 'kje snøen som fell, det er me som stig (200
  • vere meininga – harpe og strykesekstett (2005
  • stalagmittid – fiolin og orkester (2004)
  • einsam/omfamna – fagott og orkester (2003)
  • århundra samanfuga – orgel (2002)
  • dan talande harpo – kvedar og kammerensemble (2002)
  • ømhetens tre – oratorium for kor, solister, leser og cellokvartett eller accordeon (1999)
  • undringa og underet – orkester med delfiner (1997)
  • Kom til ro mitt hjarte – bestillingsverk til åpningen av 1000-årsjubileet for Kirken i Norge 1995
  • ...og livet - oratorium – kor, resitasjon og kammerensemble (1990)
  • Tonebad – mulitmediaverk (1989)
  • Fritonale samtalar – klavertrio (1986)
  • nærare no – symfoni som består av orkesterverkene lyfter me som ein (1986) – tidlaus energi (1991) – let båten gli stille ut (1989)
  • tvers gjennom alt dette – bestillingsverk til Musikselskabet Harmoniens 200-årsjubileum (1985)
  • Burfugls draum for kor og kammerensemble, (1982)
  • min klode, mi sjel – symfoni (1982)
  • Studie over ein salmetone frå Luster – strykeorkester (1977)
  • bøn – kor, sopran og strykeorkester (1972)

Diskrografi (utvalg)

  • det var mjukt, for soprano and harp ; dette blanke no, concerto for harp and angels ; vere meininga / konsert for harpe og strykekvartett – På CD-en Sonar – Lindberg Lyd 2L51 (2008)
  • uno mystica ; århundra samanfuga ; 5 paradox ; Dagen viker og går bort, Studie over en salmetone frå Luster ; bak eit menneskes einsemd ; bak stormane ; Kristi gjennomlysning ; 3=meir enn 3 ; milliard=1 ; stillstand = rørsle ; nedanfrå=ovanfrå ; slutt=start – På CD-en samafuga – Kåre Nordstoga, orgel – Grue Finnskog, Nordic Sound NOSCD 1965 (2006)
  • sårt hardt, sårt mjukt – Geir Inge Lotsberg-fiolin – Afontibus ATB-CD 04 (2005)
  • sølvtråden – På CD-en The Silver Cord – Oslo Strykekvartett – Aurora ACD 5028 (2002)
  • va bene – På CD-en 21 Marches for the 21st Century – Forsvarets Distriktsmusikkorps Trøndelag, Bjørn Sagstad-dirigent – Simax Classics PSC 1163 (2000)
  • vandrane himmel – På CD-en Hexa – Åsne Valland Nordli- alt, ter Jung sekstett – Hemera HCD 2939 (2000)
  • lyset i bringa di – På CD-en Arctic Contrasts – MiN-ensemblet, Bjørn Andor Drage-dirigent – Euridice EUCD 012 (2000)
  • som eit blad på elva – På CD-en Sequenza – Njål Vindnes-gitar – Albedo ALBCD 019 (1999)
  • March 2001 b – På CD-en The Color-Gobbler – Stavanger Brass Band, Arvid Anthun-dirigent – Doyen DOY CD 059 (1996)
  • Oktett, In Nude – På CD-en Norwegian Signatures – BIT 20 Ensemble – Aurora ACD 4984 (1995)
  • Punkt null / Zero – Trondheim Symfoniorkester, Ole Kristian Ruud-dirigent – Aurora ACD 4914 (1989)
  • Svevande djupner – På CD-en The Contemporary Solo Double Bass – Bjørn Ianke-kontrabass – Simax PSC 1039 (1988)
  • Studie over ein salmetone frå Luster – Det Norske Kammerorkester, Terje Tønnesen-leder – Aurora NCD-B 4947 (1988) Ømhetens Tre – Oratorium over dikt av Gunvor Hofmo – Vox Humana (SATB), Dag Jansson-dirigent. Ragnhild Vannebo-resitasjon, cellokvartett: Audun Sandvik, Aage Kvalbein, Ole Eirik Ree, Erlend Habbestad/Natalia Goldmann – Nordic Sound NOSCD 1975. (2012)
  • hugse – På CD-en Twitter Machine – Lars-Erik ter Jung-fiolin, Thomas Kjekstad-gitar – Fabra FBRCD 09 (2011)
  • gratia – På CD-en A Norwegian Rendezvous – Willy Postma-harpe, Kristiansand Kammerorkester, Jan Stigmer-dirigent – Intim Musik, IMCD 065 (1999)
  • Du er elska – På CD-en Permonik & The Golden Harp – Ungdomskoret Permoník (Karvina, Tsjekkia), Martina Juríková-sopran, Willy Postma-harpe, Lenka Krahulová og Tomás Prazák-horn, Eva Seinerová-dirigent – Stylton RS 0548 200 (1999)

Priser

  • 2014: Edvardprisen i kategorien samtidsmusikk
  • 2013: Festspelkunstnar under Dei nynorske festspela i 2013
  • 2009: Arne Nordheims komponistpris
  • 2006: «Europäischer Komponistenpreis» Europäische Musik Sommer Berlin for verket det er ‘kje snøen som fell, det er me som stig

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg