Magirus Deutz brannbil ved Hovedbrannstasjonen
/Oslo Museum.
Lisens: CC BY SA 2.0

Magirus er en tysk bilfabrikk grunnlagt i Ulm i 1864 av Conrad Dietrich Magirus, som var brannsjef i byen.

Historie

Magirus-Deutz tømmerbil
/Oslo Museum.
Lisens: CC BY SA 2.0

Fabrikken produserte opprinnelig utstyr for brannslukning, blant annet stiger, og bygde i 1892 sin første «stigebil» trukket av hester og i 1904 verdens første egentlige brannbil, fra 1917 også lastebiler og busser. Magirus ble i 1936 sammensluttet med Humboldt-Deutz dieselmotorfabrikk i Köln, og ble Klöckner-Humboldt-Deutz (KHD) fra 1938, og merket Magirus-Deutz ble gradvis introdusert. På begynnelsen av 1970-tallet var merket en av de mest solgte lastebilmerkene i Europa. Selskapet ble reorganisert som Magirus-Deutz AG i 1974, og gikk i 1975 inn i Fiat-eide Iveco, en sammenslutning av flere buss- og lastebilfabrikker, hvor Magirus produserer og utruster brannbiler.

Magirus ble importert til Norge fra 1924, mest som brannbiler og andre spesialkjøretøy. Som lastebilmerke ble det mer vanlig etter andre verdenskrig da lastebiler brukt av de tyske okkupasjonsstyrkene ble frigitt for salg på det private markedet. På sitt mest solgte i Norge var merket på 1960- og 1970-tallet, og ble blant annet brukt av Statens vegvesen som brøytebil, og av Forsvaret som lastebiler, tippvogner og trekkvogner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg