M.F.9 var en norsk énseters sjøjager, en type jagerfly med flottører, som ble konstruert og produsert ved Marinens flyfabrikk i Horten. Det var uformelt kjent som «Høverjageren» etter direktøren ved flyfabrikken, oberst Johan Høver.

Historie

M.F.9

Norsk Teknisk Museum.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Prototypen M.F.9 fløy første gang 4. juni 1925, og elleve fly ble produsert under betegnelsen M.F.9B mellom 1925 og 1931, og i tillegg ble en M.F.9C bygget i 1932. De første serieproduserte flyene ble levert marinen fra 1926.

M.F.9 viste seg å ha uakseptable spinnkarakteristikker, og protester fra piloter etter tre havarier førte til at flytypen fikk flyforbud av Forsvarsdepartementet 17. juni 1932 og ble satt i reserve. De siste flyene ble kassert i 1939, bortsett fra den ene M.F.9C som ble besluttet å bevares som museumsgjenstand. Den gikk tapt under andre verdenskrig, antageligvis ødelagt av tyskerne.

Spesifikasjoner

M.F.9B var utstyrt med en Hispano-Suiza vannavkjølt åttesylindret V-motor med en ytelse på 300 hestekrefter. Flyet var utrustet med en 7,62-millimeter mitraljøse.

  • vingespenn: 10,45 meter
  • lengde: 7,77 meter
  • lastet startvekt: 1230 kilogram
  • topphastighet: 210 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hafsten, Bjørn & Arheim, Tom (2003): Marinens flygevåpen 1912-1944, TankeStreken AS

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg