M.F.9, norsk enseters sjøjager (biplan), konstruert og produsert ved Marinens flyfabrikk i Horten, uformelt kjent som «Høverjageren» etter direktøren ved flyfabrikken, oberst Johan Høver.

M.F.9C - med rekonstruert hale.

Luftforsvaret. Begrenset gjenbruk

Prototypen M.F.9 fløy første gang 4. juni 1925, og 11 fly ble produsert under betegnelsen M.F.9B mellom 1925 og 1931, i tillegg ble en M.F.9C bygget i 1932. De første serieproduserte flyene ble levert marinen fra 1926. M.F.9 viste seg å ha uakseptable spinnkarakteristikker, og protester fra piloter etter tre havarier førte til at flytypen fikk flyforbud av Forsvarsdepartementet 17. juni 1932 og ble satt i reserve. De siste flyene ble kassert i 1939, bortsett fra den ene M.F.9C som ble besluttet å bevares som museumsgjenstand. Den gikk tapt under den annen verdenskrig, antageligvis ødelagt av tyskerne.

M.F.9B var utstyrt med en Hispano-Suiza vannavkjølt åttesylindret V-motor med en ytelse på 300 hk og utrustet med en 7,62 mm mitraljøse. Vingespenn 10,45 m, lengde 7,77 m, lastet startvekt 1230 kg, topphastighet 210 km/t.

  • Hafsten, Bjørn & Arheim, Tom: Marinens flygevåpen 1912-1944, TankeStreken AS, 2003

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.