M.F.9, norsk enseters sjøjager (biplan), konstruert og produsert ved Marinens flyfabrikk i Horten, uformelt kjent som «Høverjageren» etter direktøren ved flyfabrikken, oberst Johan Høver.

M.F.9C - med rekonstruert hale.

Luftforsvaret. Begrenset gjenbruk

Prototypen M.F.9 fløy første gang 4. juni 1925, og 11 fly ble produsert under betegnelsen M.F.9B mellom 1925 og 1931, i tillegg ble en M.F.9C bygget i 1932. De første serieproduserte flyene ble levert marinen fra 1926. M.F.9 viste seg å ha uakseptable spinnkarakteristikker, og protester fra piloter etter tre havarier førte til at flytypen fikk flyforbud av Forsvarsdepartementet 17. juni 1932 og ble satt i reserve. De siste flyene ble kassert i 1939, bortsett fra den ene M.F.9C som ble besluttet å bevares som museumsgjenstand. Den gikk tapt under den annen verdenskrig, antageligvis ødelagt av tyskerne.

M.F.9B var utstyrt med en Hispano-Suiza vannavkjølt åttesylindret V-motor med en ytelse på 300 hk og utrustet med en 7,62 mm mitraljøse. Vingespenn 10,45 m, lengde 7,77 m, lastet startvekt 1230 kg, topphastighet 210 km/t.

  • Hafsten, Bjørn & Arheim, Tom: Marinens flygevåpen 1912-1944, TankeStreken AS, 2003

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.