M.F.9

M.F.9 var en norsk énseters sjøjager, en type jagerfly med flottører, som ble konstruert og produsert ved Marinens flyfabrikk i Horten. Det var uformelt kjent som «Høverjageren» etter direktøren ved flyfabrikken, oberst Johan Høver.

Historie

M.F.9C - med rekonstruert hale.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Prototypen M.F.9 fløy første gang 4. juni 1925, og elleve fly ble produsert under betegnelsen M.F.9B mellom 1925 og 1931, og i tillegg ble en M.F.9C bygget i 1932. De første serieproduserte flyene ble levert marinen fra 1926.

M.F.9 viste seg å ha uakseptable spinnkarakteristikker, og protester fra piloter etter tre havarier førte til at flytypen fikk flyforbud av Forsvarsdepartementet 17. juni 1932 og ble satt i reserve. De siste flyene ble kassert i 1939, bortsett fra den ene M.F.9C som ble besluttet å bevares som museumsgjenstand. Den gikk tapt under andre verdenskrig, antageligvis ødelagt av tyskerne.

Spesifikasjoner

M.F.9B var utstyrt med en Hispano-Suiza vannavkjølt åttesylindret V-motor med en ytelse på 300 hestekrefter. Flyet var utrustet med en 7,62-millimeter mitraljøse.

  • vingespenn: 10,45 meter
  • lengde: 7,77 meter
  • lastet startvekt: 1230 kilogram
  • topphastighet: 210 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hafsten, Bjørn & Arheim, Tom (2003): Marinens flygevåpen 1912-1944, TankeStreken AS

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg