Faktaboks

Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS
MRF
Romsdalsfjord
MF Romsdalsfjord legger til kai i Molde. Fergetrafikken i Møre og Romsdal drives i dag under rederinavnet Fjord1.
Av /Bahnbilder.
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS var et fylkeskommunalt lokalruteselskap etablert i Molde i 1920, som Møre Fylkes Ruteselskap ved sammenslutning av tolv lokale rutebåtselskaper. I 1949 ble navnet endret til Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS (MRF). Virksomheten vokste raskt i takt med veiutbygging i Møre og Romsdal og utvidelser av lokalbåtnettet, i tillegg til drift av kystrutetrafikk. I 2001 gikk MRF inn som datterselskap i konsernet Nordvestlandske AS, senere Fjord1 (Fjord1 ASA), inntil fylket solgte sine eierandeler i 2011. Mellom 1920 og 2001 eide MRF 149 passasjer-, gods- og kystruteskip, bilferjer og hurtigbåter, i tillegg til flere rutebil- og transportselskaper.

Historikk

Møre Fylkes Ruteselskaps røtter strekker seg tilbake til 1850-årene og transport av gods og passasjerer i regi av flere private lokalbåteselskaper. Fra 1920-årene var ruteselskapet, i tillegg til passasjer- og godstrafikk, engasjert i turisttrafikken blant annet til Geiranger. Selskapets fjordbåter var i utgangspunktet ikke beregnet for transport av biler, i stedet ble det med enkelte endringer mulig å ta mellom tre og fem biler på tvers på fordekket. Den første spesialbygde bilfergen ble innkjøpt i 1937 mens innsettingen av de to første hurtigbåten i 1983 nærmest førte til en transportrevolusjon i fylket. I 2000 hadde MRF en omsetning på 585 millioner kroner og sysselsatte 920 ansatte.

På slutten av 1990-tallet ble offentlige transportselskap i økende grad overlat til private aktører, ferjenæringen ble satt ut på anbud, virksomhetene gjennomgikk store endringer og fergeselskapene konkurrerte på pris og miljø.

I 2001 ble Nordvestlandske AS (NVL) etablerte i fellesskap av Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) og Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane (FSF), med hovedkontor i Florø. Eierandelene i konsernet ble delt med 41 prosent på Møre og Romsdal fylkeskommune mens daværende Sogn og Fjordane fylkeskommunes andel var 59 prosent. I tillegg eide de to selskapene flere landbaserte virksomheter, blant annet Mørebil, Nordfjord og Sunnmøre Bilag og Sogn Bilag.

I 2002 endret virksomheten navn til Fjord1 og morselskapet fikk navnet Fjord1 Nordvestlandske AS, men etter en større omorganisering i 2005 endret MRF navn til Fjord 1 MRF og FSF til Fjord1 Fylkesbaatane. I 2011 solgte Møre og Romsdal fylkeskommune sine eierandeler i Fjord1 til Havila. I 2012 ble Fjord1 MRF og Fjord1 Fylkesbåtane innfusjonert i morselskapet i Fjord1 Nordvestlandske, navnet ble endret til Fjord1 AS og deretter ble virksomheten operert som ett selskap i stedet for konsern. Etter at Havilafjord, et datterselskap av Havila Holding AS, kjøpte Sogn og Fjordane fylkeskommunes aksjer i 2017, ble selskapsnavnet endret til Fjord1 ASA og notert på Oslo børs.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg