Lydlandskap eller soundscape i kunst er en samlebetegnelse på en form for lydlig kunst som innebefatter alle hørbare lyder som kan bli oppfattet på et gitt tidspunkt og sted. Det vil si både naturlige og menneskeskapte lyder. Den kunstneriske interessen for lyd og lydlandskap har lenge vært stor innenfor genre som film og musikk, og i den senere tid også innenfor billedkunsten. Denne økende interessen for lyd og lydlandskap har blitt reflektert i utstillinger som Sonic Boom (Hayward Gallery, London, 2000), Sonic Process (Musée national d'art moderne Centre George Pompidou, Paris 2002), Frequenzen: Audiovisuelle Räume (Schirn Kunsthalle, Frankfurt, 2002), Son et Lumiéres: une historie du son dans l'art du 20 siecle (Musée national d'art moderne Centre George Pompidou, Paris 2004), The Sonambiente (Akademie der Künste, Berlin, 2006), See This Sound (Lentos Kunstmuseum, Linz, 2009) og I Wish This Was A Song. Music in Contemporary Art (Museet for samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst i Oslo, 2013).

Den tyske kunstneren Christina Kubisch har siden 2004 laget et større pågående lydvandringsprosjekt kalt Electrical Walks, som hittil har vært gjennomført i over 24 byer verden over: New York, Stockholm, København, Bremen, Birmingham, Linz, Aarhus, Brüssel m.fl. Kubisch har til dette prosjektet produsert sine egne spesialbygde hodetelefoner som fanger opp den elektromagnetiske strålingen i et bestemt bylandskap for så å omgjøre dette til lyd som er hørbar for det menneskelige øret. Alt fra butikkers inngangsalarmer, minibankautomater, lysreklamer, overvåkningskameraer, nettverk for offentlig transport osv. blir fanget opp av hodetelefonene, og så omgjort til musikalske lyder, rene toner og klang.  Lydene varierer fra by til by. For eksempel høres ikke en eneste lysreklame lik ut. Men lyden påvirkes også av hvordan du beveger kroppen i forhold til de ulike elektromagnetiske feltene. Lydvandringene gir oss ingen konkrete tips om hvordan vi kan skape attraktive og levende bymiljøer. Men den oppfordrer oss til å tenke nytt om omgivelsene våre og bli mer observante for de små lydene i hverdagen. Vi bevisstgjøres på lyd og lytting som viktige kvaliteter i byrommet.

  • Murray Schafer, The Tuning of the World (1977)
  • Douglas Kahn, Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts (1999).
  • Jonathan Sterne, The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction (2003).
  • Christoph Cox og Daniel Warner, Audio Culture: Readings in Modern Music (2004).
  • Brandon LaBelle, Background Noise: Perspectives on Sound Art (2006).
  • Frances Dyson, Sounding New Media: Immersion and Embodiment in the Arts and Culture (2009).
  • Soundscape i kunsten (2010), NOTAM

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.