Luftskipet Norge like før avreise fra Ny-Ålesund.

Luftskipet "Norge" like før avreise fra Ny-Ålesund av Ukjent/Nasjonalbiblioteket. CC BY 2.0

Luftskipet Norge var et mellomstort, halvstivt luftskip bygd av den italienske ingeniøren/offiseren Umberto Nobile og gitt betegnelsen N1 (N for Nobile). I 1926 ble det kjøpt av Roald Amundsen, som gav det navnet Norge. Luftskipet skulle brukes i et fremstøt mot Jordens geografiske nordpol under ledelse av Roald Amundsen og i regi av Norsk Luftseiladsforening.

Skipet forlot Roma 29. mars 1926 med Nobile som fører og med italienske mekanikere/riggere. Landingen i Oslo fant sted 14. april ved en spesialbygd fortøyningsmast på Ekebergsletta (masten er i dag fjernet, men fundamentet med en minneplakett er bevart). Ferden videre gikk via St. Petersburg (den gang Leningrad) og Vadsø til Svalbard, der en base med mast og provisorisk hangar var bygd i Ny-Ålesund.

Da Norge-ekspedisjonen startet på den avgjørende etappen mot polen 11. mai, var foruten Roald Amundsen blant annet Hjalmar Riiser-Larsen, Lincoln Ellsworth (den amerikanske millionæren som bidrog vesentlig til finansiering av ferden), Umberto Nobile og Oscar Wisting om bord.

Under passeringen av målet natten til 12. mai 1926, ble det norske, amerikanske og italienske flagget kastet ned av Wisting, som også hadde plantet det norske flagget på Sydpolen 14. desember 1911.

Resten av ferden ble slitsom med tåke og ising, men Norge krysset Polhavet og landet ved Teller i Alaska etter å ha tilbakelagt en strekning på 5456 km. Ved fremkomsten hadde mannskapet holdt seg våkne i tre døgn, og gjenværende drivstoffmengder var nok til kun sju timers flygning.

Luftskipet Norge var fylt med hydrogen. Det hadde en lengde på 106 meter og en høyde på 26 meter. Volumet var ca. 19 000 kubikkmeter. Det hadde tre Maybach-propellmotorer med en samlet ytelse på ca. 575 kW (780 hk), og største hastighet lå på 115 km/h.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.