Luftskipet Norge like før avreise fra Ny-Ålesund.

Luftskipet "Norge" like før avreise fra Ny-Ålesund av Ukjent/Nasjonalbiblioteket. CC BY 2.0

Luftskipet Norge fortøyd på Ekebergsletta i Oslo 14. april 1926.

`Norge av Ukjent/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Luftskipet Norge var et mellomstort, halvstivt luftskip bygd av den italienske ingeniøren og offiseren Umberto Nobile og gitt betegnelsen N1 (N for Nobile). I 1926 ble det kjøpt av Roald Amundsen, som gav det navnet Norge.

Luftskipet skulle brukes i et fremstøt mot Jordens geografiske nordpol under ledelse av Roald Amundsen og i regi av Norsk Luftseiladsforening.

Luftskipet Norge var fylt med hydrogen. Det hadde en lengde på 106 meter og en høyde på 26 meter. Volumet var cirka 19 000 kubikkmeter. Det hadde tre Maybach-propellmotorer med en samlet ytelse på cirka 575 kilowatt (780 hestekrefter), og største hastighet lå på 115 kilometer i timen.

Skipet forlot Roma 29. mars 1926 med Nobile som fører og med italienske mekanikere/riggere. Landingen i Oslo fant sted 14. april ved en spesialbygd fortøyningsmast på Ekebergsletta (masten er i dag fjernet, men fundamentet med en minneplakett er bevart). Ferden videre gikk via St. Petersburg (den gang Leningrad) og Vadsø til Svalbard, der en base med mast og provisorisk hangar var bygd i Ny-Ålesund.

Da Norge-ekspedisjonen startet på den avgjørende etappen mot polen 11. mai, var foruten Roald Amundsen blant annet Hjalmar Riiser-Larsen, Lincoln Ellsworth (den amerikanske millionæren som bidrog vesentlig til finansiering av ferden), Umberto Nobile og Oscar Wisting om bord.

Under passeringen av målet natten til 12. mai 1926, ble det norske, amerikanske og italienske flagget kastet ned av Wisting, som også hadde plantet det norske flagget på Sydpolen 14. desember 1911.

Resten av ferden ble slitsom med tåke og ising, men Norge krysset Polhavet og landet ved Teller i Alaska etter å ha tilbakelagt en strekning på 5456 kilometer. Ved fremkomsten hadde mannskapet holdt seg våkne i tre døgn, og gjenværende drivstoffmengder var nok til kun sju timers flygning.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.