Island
Av .

Island har et flyrutenett som på mange måter ligner på det norske. Øya har noen stamlufthavner og i tillegg en del mindre lufthavner som betjenes av mindre flytyper.

Nordmenn på reise til USA benytter ofte flyplassen i Keflavik som et mellomstopp på veien.

Innenlands trafikk i Island betjenes for det meste av Icelandair og Norlandair, men det finnes også enkelte andre selskaper. Flytypen Dash 8, som er kjent for mange nordmenn, benyttes mye på Island.

Keflavik internasjonale lufthavn

Keflavik international airport
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Lufthavnen ligger cirka fem mil sydvest for hovedstaden Reykjavik, i nærheten av byen Keflavik. Flyplassen ble bygget av US Air Force under andre verdenskrig, og ble tatt i bruk 23. mars 1943.

Etter krigen ble sivil trafikk innlemmet i flyplassens bruk, og det er fremdeles både sivil- og militær trafikk ved flyplassen, som følge av dens strategiske plassering nord i Atlanterhavet. Cirka 7,2 millioner reisende benyttet lufthavnen i 2019. Dette er en nedgang på 2,6 millioner reisende fra toppåret 2018, men allikevel høyt i nordisk sammenheng. Etter at koronapandemien skylte over verden vinteren 2020, raste også passasjertallene. Totalt fikk Keflavik en nedgang fra 2019 til 2020 på 81 prosent, men i 2021 var deler av trafikken tilbake. Fra 2021 til 2022 opplevde Keflavik en eksplosiv økning i trafikken, og totalt reiste mer enn 6,1 millioner reisende gjennom lufthavnen i 2022.

Flyplassen er utstyrt med to rullebaner, og tar seg av det meste av den internasjonale trafikken til Island, med ruter både østover mot Europa og vestover mot USA og Canada.

Reykjavik lufthavn

Reykjavik lufthavn
Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

De britiske militære styrkene bygget flyplassen under andre verdenskrig, i utkanten av den islandske hovedstaden, på sydkysten av Reykjavikhalvøya. Etter dette har byen vokst betydelig. Flyplassens plassering regnes i dag som uheldig, på grunn av sin nærhet til byens sentrum, og det byarealet som går med til flyplassen. Det har derfor i en årrekke pågått diskusjon om flytting.

Flyplassen dekker lokaltrafikken internt på Island, samt rutene til Grønland og Færøyene.

Cirka 350 000 reisende passerte gjennom terminalen i 2019. Året etter var preget av pandemi, og lufthavnen opplevde en passasjernedgang, men i 2021 var trafikken oppe på rundt 300 000 reisende igjen. Året etter bød på ytterligere økning, og i 2022 reiste rundt 348 000 passasjerer over lufthavnen.

Akureyri lufthavn

Akureyri lufthavn
Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Akureyri er lokalisert nord på Island, og flyplassen ligger cirka tre kilometer utenfor byen. Det er hovedsakelig innenlands flyruter som trafikkerer flyplassen, men den har i tillegg sesongbasert charter fra flyplassen til flere britiske destinasjoner.

Flyplassen åpnet på 1950-tallet, men byen hadde rutetrafikk med sjøfly så tidlig som fra 1928.

Flyplassen fikk en viktig betydning i 2010, da asken fra vulkanen i Eyjafjallajökull stengte den internasjonale lufthavnen i Keflavik i en periode. Som følge av dette planlegges en større modernisering og utbygging av flyplassen.

Cirka 185 000 reisende benyttet lufthavnen i Akureyri i 2019. Påfølgende år viste en passasjernedgang som følge av koronapandemien, men i 2021 var trafikken på god vei oppover igjen, og i 2022 kunne lufthavnen telle rundt 195 000 reisende passasjerer.

Egilstaðir lufthavn

Egilstaðir lufthavn
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Lufthavnen ble bygget i 1968, men ble betydelig modernisert og utvidet i perioden 1987–1999.

Flyplassen ligger helt øst på Island, og har hovedsakelig innenlands trafikk, men har også hatt internasjonal trafikk i mindre grad, med ruter mot København, London og Edinburgh.

Cirka 83 000 reisende benyttet Egilstaðir lufthavn i 2019. Året etter fikk lufthavnen en nedgang i passasjertrafikk som følge av Covid-19 pandemien, men i 2021 og 2022 økte trafikken igjen, og 2022 ble rekordår med nesten 92 000 reisende passasjerer over lufthavnen.

Mindre lufthavner

Bildudalur lufthavn

Bildudalur lufthavn
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Lufthavnen som betjener Vesturbyggð kommune, nordvest på Island, ligger cirka fem kilometer utenfor kommunesenteret Bíldudalur.

Rullebanen har en asfaltert lengde på 1 000 meter, og rutetrafikken ivaretas av flyselskapet Norlandair.

Bakki lufthavn

Lufthavnen ligger på sydkysten av Island, og betjenes hovedsakelig av kortbanefly som opererer ruter til og fra Vestmannaeyjar. Flyplassen har to rullebaner – én asfaltert rullebane på 1 000 meter og en tverrbane med gress på 840 meter.

Gjögur lufthavn

Lufthavnen er lokalisert i Árneshreppur nordvest på Island, og har anløp fra flyselskapet Eagle Air to ganger ukentlig om vinteren og én gang ukentlig om sommeren. Rullebanen er delvis asfalt og grus, og har en lengde på 960 meter.

I vinterhalvåret er flyplassen svært viktig for lokalbefolkningen, da veien til vinterstenges og alle forsyninger og øvrig transport må skje med fly.

Grímsey lufthavn

Lufthavnen ligger på øya Grímsey, cirka 40 kilometer nord for Island. Den asfalterte rullebanen har en lengde på 1 036 meter, og flyplassen betjenes av flyselskapet Norlandair.

Cirka 2 100 passasjerer reiste gjennom lufthavnen i 2019.

Hornafjörður lufthavn

Lufthavnen ligger på østkysten av Island, og betjener området Höfn. Den er lokalisert cirka 5 kilometer nord for sentrum av Höfn. Rullebanen er asfaltert, og har en lengde på 1 500 meter. Det er flyselskapet Eagle Air som opererer rutene til og fra lufthavnen.

I 2019 passerte cirka 10 000 reisende gjennom terminalen.

Húsavik lufthavn

Nord på Island ligger byen Húsavik, og den lokale lufthavnen ligger cirka 10 kilometer nord for sentrum.

Rullebanen har en lengde på 1 605 meter og er asfaltert. Det er flyselskapet Eagle Air som opererer rutene til og fra Húsavik.

Cirka 11 500 reisende passerte gjennom terminalen i 2019.

Ísafjörður lufthavn

Helt nordvest på Island finner man denne lufthavnen, som betjener området Ísafjörður i vestfjordene. Flyplassens rullebane er lokalisert langs en fjord, og dette gjør den til en av de mest utfordrende på Island i forhold til innflyging.

Det er flysalskapet Air Iceland Connect som trafikkerer lufthavnen, og den har en asfaltert rullebanelengde på 1 400 meter.

I 2019 passerte cirka 32 000 passasjerer gjennom lufthavnen.

Sauðárkrókur lufthavn

Sauðárkrókur er et lite sted ved Skagafjordbukta, nord på Island. Stedets lufthavn ligger rett utenfor tettstedet, og har en asfaltert rullebane på 1 881 meter.

Flyselskapet Eagle Air opererte ruter til Sauðárkrókur fram til mai 2018. Per øyeblikk er flyplassen uten fast rutetrafikk.

þórshöfn lufthavn

Nordøst på Island ligger tettstedet þórshöfn. Den første lufthavnen lå cirka fem kilometer nordøst for tettstedet, med en relativt kort gruslagt rullebane. Dagens lufthavn ligger nærmere sentrum, og har en asfaltert rullebane på 1 199 meter.

Flyplassens terminalbygning er svært liten, med en størrelse på cirka 12 ganger 9 meter. Det er flyselskapet Norlandair som betjener rutetrafikken ved lufthavnen.

I juli 1969 havarerte en Douglas DC-3 ved flyplassen, under uklare forhold. Ingen omkom i ulykken. Vraket av flyet befinner seg fremdeles ved flyplassen, og benyttes idag til skjul for hester og sauer.

Vestmannaeyjar lufthavn

Utenfor sydkysten av Island ligger øya Heimaey. Lufthavnen på øya betjenes av flyselskapet Eagle Air, hovedsakelig med ruter mot Bakki lufthavn (syv minutter) og Reykjavik lufthavn (25 minutter).

Det er to asfalterte rullebaner på flyplassen – den ene på 1 160 meter og den andre på 1 199 meter. Banene ligger i kryss, for å gi best mulig landingsforhold, uavhengig av vindretning.

I 1973 hadde øyas vulkan, Eldfell utbrudd, og lufthavnen ble den gang benyttet til evakueringssted for de som ikke kunne evakueres med båt. Etter at utbruddet var over, ble vulkanske fragmenter og materialer benyttet i grunnen, for å utvide rullebanen.

Cirka 11 700 reisende passerte gjennom terminalen i 2019.

Vopnafjörður lufthavn

Lufthavnen betjener tettstedet Vopnafjörður på østkysten av Island. Det er flyselskapet Norlandair som betjener rutetrafikken, med ruter mot Akureyri og þórshöfn.

Rullebanen er den korteste på det islandske rutenettet, med bare 885 asfalterte meter.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg