Lufthavner i Moskva

Russlands hovedstad Moskva betjenes av fire internasjonale lufthavner, Domodedovo, Sheremetyevo, Vnukovo og Zhukovsky. I tillegg finnes en rekke mindre lufthavner, for innenriks- og privatflytrafikk.

Den første flyplassen i Moskva var Khodynka Aerodrome, som ble åpnet 3. oktober 1910. Den første internasjonale ruten i Russland tok av derfra 3. mai 1922, på strekningen Moskva – Königsberg – Berlin. Khodynka ble lagt ned som ruteflyplass i 1941, men besto som flyplass fram til 2003, siden flyfabrikken Illushin brukte den til testing og overlevering av sine nye fly.

Til sammen reiser cirka 100 millioner passasjerer årlig gjennom de fire internasjonale lufthavnene i Moskva. Domodedovo og Sheremetyevo er de største lufthavnene, og betjener mer enn 75 % av all trafikk til og fra byen.

Domodedovo lufthavn

Domodedovo International Airport av . Gjengitt med tillatelse

I 1948 startet planleggingen av det det russiske politbyrået kalte «Anlegg nr. 306», i et område nært landsbyen Elgazin Podolsky (nå Domodedovo). I 1954 godkjente direktoratet for sivil flygning forslaget om bygging av flyplassen.

Den offisielle åpningen ble foretatt 7. april 1962, og på slutten av dette året ble det igangsatt flygninger med post og gods. I mars 1964 startet også passasjerflygninger opp, med en rute til Sverdlovsk, med et enkelt fly, en Tupolev Tu-104.

Flyplassen hadde fra åpningen én rullebane, men bane nummer to ble åpnet allerede høsten 1963. Senere er også en tredje rullebane blitt etablert.

Domodedovo lufthavn er en offentlig flyplass, men eies og driftes av selskapet East Line Group. I 2009 renoverte og utvidet de terminalarealet betydelig, noe som trakk til seg flere nye flyselskaper. Ytterligere utvidelse ble foretatt i 2014–2016, som en del av forberedelsene til at Russland skulle arrangere VM i fotball.

Lufthavnen har flytogforbindelse til sentrum av Moskva, og totalt reiste det cirka 30 millioner passasjerer gjennom lufthavnen i 2018.

Sheremetyevo lufthavn

Sheremetyev International Airport av . CC BY SA 2.0

Som en opprinnelig militær flyplass ved navn Sheremetyevsky ble lufthavnen åpnet 7. november 1957, noe som inngikk som en del av 40-årsfeiringen for oktoberrevolusjonen. Etter dette ble det avgjort at man også skulle bygge en sivil lufthavn, som ble åpnet 3. september 1964. Den nye lufthavnen fikk navnet Sheremetyevo, etter to nærliggende landsbyer; Sheremetyevsky og Savelov.

Første internasjonale rutefly fra den nye, sivile lufthavnen tok av 12. september 1967, og satte kursen mot Stockholm. Ruten ble operert av Aeroflot, med flytypen Tupolev Tu-134.

Terminal 2 ved lufthavnen ble åpnet 1. januar 1980, og denne ble bygget etter modell fra flyplassen i Hannover i Tyskland. Terminal 2 ble etter dette hovedterminal for de internasjonale flyrutene, mens innenriks- og charterflygninger foregikk fra Terminal 1.

Etter dette, og spesielt på 2000-tallet, så man en betydelig konkurranse med Domodedovo lufthavn som var mer moderne. Dette gjorde at flere flyselskaper flyttet sine ruter vekk fra Sheremetyevo og over til Domodedovo. For å motvirke dette ble driften av flyplassen omorganisert, og flyplasselskapet har de siste årene oppgradert og utvidet både flyplassområdet og terminalene betydelig. Dette har ført til at flyselskapene har kommet tilbake, og spesielt i 2018 trakk lufthavnen til seg nye større flyselskaper, så som British Airways og Rossiya Airlines.

FSB – Den Russiske føderale sikkerhetsmyndigheten startet i 2019 testing av et nytt automatisk, biometrisk passkontrollsystem ved lufthavnen. Er testene vellykket, vil det føre til en vesentlig forenkling av passkontrollen ved flyplassen, for både innenriks- og utenriks passasjerer. Da er det planlagt å utvide systemet til øvrige flyplasser i Russland.

Aeroexpress er flytoget som trafikkerer mellom lufthavnen og Moskva sentrum. Totalt reiste nær 46 millioner passasjerer gjennom lufthavnen i 2018.

Vnukovo lufthavn

Vnukovo International Airport av . CC BY SA 3.0

28 kilometer vest for sentrum av den Russiske hovedstaden finner man Vnukovo lufthavn.

Lufthavnen er Moskvas eldste operative flyplass, og ble godkjent bygget allerede i 1937. Som følge av dette ble den benyttet til militære operasjoner under andre verdenskrig. Etter krigen ble den omgjort til sivil lufthavn.

Før Sommer-OL i Moskva 1980 ble flyplassen betydelig utvidet og oppgradert, og fra 1993 ble lufthavnen omgjort til frittstående aksjeselskap. Etter dette har flyplassen gjennomgått vesentlige endringer, spesielt i terminalområdene. Dette har ført til at trafikken over flyplassen har økt kraftig. I 2016 passerte cirka 13,9 millioner reisende gjennom lufthavnen. I 2018 var tallet økt til nesten 21,5 millioner.

Vnukovo lufthavn har flytogforbindelse til sentrum av Moskva.

Zhukovsky lufthavn

Planmodell av terminalen ved Zhukovsky International Airport av . CC BY SA 4.0

Moskvas nyeste og minste internasjonale lufthavn ligger ved byen Zhukovsky, cirka 36 kilometer sørøst for sentrum av hovedstaden.

Zhukovsky International Airport er ingen gammel flyplass, selv om den tidligere har vært benyttet til noen militære operasjoner, samt testflygning, blant annet av det russiske Buran-romfartøyet.

Som sivil lufthavn åpnet Zhukovsky (også kjent under navnet Ramenskoye Airport) 30. mai 2016. Bakgrunnen var at daværende statsminister Vladimir Putin i 2011 foreslo å flytte all chartertrafikk og lavpris-selskaper til nytt sted, for å avlaste Sheremetyevo lufthavn.

Lufthavnen driftes av Ramport Aero, et selskap eid 75 prosent av det litauiske lufthavnselskapet og 25 prosent av det russiske statlige Rostec.

Som følge av at flyplassen tidligere har blitt benyttet til testing av blant annet romfartøyer, har flyplassen den lengste operative rullebanen i verden, på 5402 meter.

Arrangementet MAKS Airshow avholdes annethvert år ved lufthavnen.

Utviklingsplanene er store for den nye lufthavnen, og det er ventet at antallet reisende i et 30-års perspektiv kan komme opp i samme antall som for de øvrige lufthavnene i Moskva.

I 2018 passerte det cirka 1,1 millioner reisende gjennom lufthavnen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg