Helt siden 1960-tallet har det eksistert ønsker og planer for å samle flytrafikken til én sentralflyplass for hele Berlin. I 1996 ble dette mer konkretisert ved planene om bygging av Berlin Brandenburg lufthavn, med tilnavnet «Willy Brandt» etter den tidligere ordføreren og forbundskansleren.
Etter Berlinmurens fall i 1989, og etter den tyske gjenforeningen i 1990, ble Berlin igjen gjort til Tysklands hovedstad. Tysklands regjering ønsket å understreke byens sterke betydning ved å bygge en stor kommersiell lufthavn. Dette hadde også bakgrunn i at de eksisterende lufthavnene Tegel, Schönefeld og Tempelhof var gamle, umoderne og sterkt overbelastet, som følge av økende passasjertall. For å sikre økonomien i planene, lanserte de flyplasskonseptet «Én lufthavn» – det vil si at den nye flyplassen skulle bli den eneste kommersielle flyplassen for Berlin og området Brandenburg. Det ble planlagt å stenge Tegel, Schönefeld og Tempelhof når den nye lufthavnen ble åpnet, i tillegg til at man skulle forby kommersiell luftfart fra andre lufthavner i Brandenburg.
2. mai 1991 ble Berlin Brandenburg Flughafen Holding GmbH (BBF) grunnlagt. Eierskapet ble delt mellom delstatene Berlin og Brandenburg (37 prosent hver) og Forbundsrepublikken Tyskland (26 prosent), og den første styrelederen i selskapet var Eberhard Diepgen, som var borgermester i Berlin.
En konseptutredning ble deretter gjennomført, for å finne best lokasjon til den nye lufthavnen. I 1996 ble det vedtatt å ende på en lokalisering i tilknytning til samme område hvor Berlin Schönefeld lufthavn lå.
5. september 2006 ble første spadetak tatt i byggingen, som skjedde på samme område som den eksisterende Berlin Schönefeld lufthavn. Den nye lufthavnen skulle stå ferdig i 2012, og skulle da erstatte både Tempelhof, Schönefeld og Tegel. En storstilt åpning ble planlagt, og 10 000 invitasjoner sendt ut, men kun fire uker før åpningen kom det kontrabeskjed; åpningen måtte utsettes med minst to måneder, som følge av at ulike prosesser ikke var ferdig. Byggingen hadde vesentlige feil, spesielt innen brannsikkerhet og evakueringsmuligheter.
Deretter fulgte en kaotisk prosess, hvor to måneder ble til mange år, og hvor åpningsdatoen ble flyttet en rekke ganger. Mye av hovedprosjektet måtte gjennomgås på nytt, og flere endringer ble iverksatt for at lufthavnen skulle få sine endelige godkjenninger.
I 2017 meddelte utbyggingsselskapet at lufthavnen kunne åpnes høsten 2020. Dette ble gjentatt av lufthavnstyret høsten 2019, da de meldte at byggingen gikk etter planen og at offisiell åpning skulle skje 31. oktober 2020.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.