Lotussutraen er kanskje mest kjent for sine syv lignelser. Den mest kjente av disse, lignelsen om det brennende huset, illustrerer det som anses for å være tekstens to hovedbudskap. Det første av disse er idéen om at det bare eksisterer «en vogn», det vil si at alle de tidligere retningene innen buddhismen i virkeligheten er forkynt av Buddha i én og samme hensikt, nemlig å lede alle levende vesener på bodhisattva-veien mot mahayana-buddhismens mål: å bli en buddha.
Det andre av Lotussutraens hovedbudskap er nært forbundet med det første, og er idéen om «kyndige midler» (upaya). Idéen om Buddhas «kyndige midler» forklarer blant annet hvorfor Lotussutraens lære ikke samsvarer med den tidligere buddhistiske litteraturen. Da Buddha tidligere i sin karriere forkynte læren tilpasset han den til sitt publikums begrensede evner og forståelse, motivert av barmhjertighet og viljen til å hjelpe dem. Men det er først i Lotussutraen at han forkynner den virkelige sanne læren.
Andre innflytelsesrike elementer i Lotussutraen er fremstillingen av buddha Amitabha og hans paradis i vest og av bodhisattvaen Avalokiteshvara som aktivt handlende redningsmann i alle slags farer. Lotussutraen betoner også en kult av selve Lotussutraen, der det å resitere, kopiere og forkynne denne sutraen er sentrale elementer.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.