Lufthavnen betjener sentrum av metropolen London i Storbritannia og ligger i Dockland-området i bydelen Newham, ca. 13 km øst for London sentrum (Trafalgar Square) opg 10 km fra finanssenteret London City samt ca. 5 km fra finanssenteret Canary Wharf.    

Området hvor lufthavnen ligger var tidligere det primære havneområde for det sydøstlige England. Over tid ble nye transportformer på havet utviklet og Dockland ble liggende ubrukt. I 1981 foreslo selskapet som hadde fått ansvaret for den fremtidige utnyttelse av området, at det ble anlagt en lufthavn i West India havneområdet, nærmere bestemt på kaien ved navn Heron Quays i West India Docks. Det britiske flyselskapet Brymon Airways Ltd., var på den tiden operatør av kortbanemaskinen De Havilland of Canada Dash 7 og gikk sammen med utbyggingsselskapet for å utvikle planene omkring lufthavnen. Den 27. juni gjennomførte Brymon Airways en prøvelanding på kaiområdet med en av sine Dash 7, ført av Kaptein Harry Gee, for å vise at regelmessig trafikk kunne gjennomføres hvis anlegget fikk status av kortbaneplass. Forarbeidet ble avsluttet ved at anlegget fikk innvilget byggetillatelse tidlig i 1986. Den første regelbundne rute ble gjennomført til og fra lufthavnen den 26. oktober 1987.

1988 ble det første fulle året med trafikk til og fra lufthavnen og 133.000 passasjerer ble betjent med flytypene de Havilland Aircraft of Canada Dash 7 og Dornier 228. I 1989 søkte lufthavnsselskapet om tillatelse til å forlenge rullebanen for å kunne tilby et utvidet antall destinasjoner og andre flytyper. I 2005 åpnet man en togforbindelse til lufthavnen, som forbandt Londons undergrunns banesystem med lufthavnen.

I 2009 gjennomførte British Airways den første transatlantiske flyvning fra lufthavnen med ett av sine Airbus A318, spesielt modifisert for flygningen. På turen vestover til New York mellomlander flyet ved Shannon lufthavn, Limerick i Irland, da man ikke kan løfte tilstrekkelig brennstoff for kryssing av Atlanterhavet ut fra London City. Under oppholdet ved Shannon blir passasjerene gitt den nødvendige sikkerhetsklarering for ankomst til USA. På returflygningen er ruten direkte fra New York internasjonale lufthavn, John F. Kennedy til London lufthavn, City.

ICAO:   EGLC IATA:   LCY Rullebaner 09 / 27:   1508 meter

Anbefalte lenker:

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.