Logo, høynivå programmeringsspråk for datamaskiner, oppfunnet av den amerikanske pedagogen Seymour Papert. Den mest kjente delen av Logo er håndteringen av grafikk: Programmene gir instrukser til en «skilpadde» som beveger seg og etterlater seg et spor. Instruksjonene er av typen «FRAM 100», «HØYRE 90» for å få skilpadden til å gå hundre enheter frem og så snu seg 90 grader mot høyre. Ved å sette slike instruksjoner sammen i prosedyrer og løkker, kan man få tegnet svært kompliserte bilder.

Erfaring viser at Logo fenger grunnskoleelever og at det gir naturlig praksis i strukturert programmering og derved tenkning. Som nyttespråk til andre formål enn grafikk er Logo lite brukt, og interessen for Logo har dalt etter at grafiske brukergrensesnitt erobret PC-verdenen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.