Royal Air Force startet i 1945 opprydding etter krigen, med ødeleggelse av fly, bortkjøring av ammunisjon og minerydding. I desember 1945 kunne en liten avdeling fra Luftforsvaret overta stasjonen.
I 1946 ble rullebanen frigitt til eierne, og tyskernes banedekke av tre ble brutt opp og solgt. Den nye, lange betongrullebanen skulle benyttes som nødlandingsplass.
Tre hangarer gikk tapt i brann i 1947, men stasjonen var da offisielt nedlagt, og ingen større skade ut over bygningsmassen gikk tapt. Stasjonen ble imidlertid gjenåpnet i 1948 av beredskapshensyn. Samtidig ble Flyvåpenets våpentekniske skole og Luftforsvarets bombe- og skyteskole lagt til Lista. To av de gjenværende tyske hangarene ble tatt i bruk som undervisningslokale. De var ferdig ombygget i 1953.
I perioden 1954–1959 ble flyplassen bygd ut til full NATO-standard. Hensikten var at Lista skulle være alternativ landingsplass for Stavanger lufthavn, Sola. Det innebar at det blant annet ble bygget en ny hovedrullebane med parallellbane, i tillegg til flere oppgraderinger av infrastruktur, og operative hjelpemidler. Til forsvar mot luftangrep fikk Lista en luftvernartilleribataljon, opprettet på mobiliseringsbasis i 1958.
I 1963 ble Flyvåpenets våpentekniske skole overført fra Lista til Kjevik, og samme år ble Luftforsvarets rekruttskole flyttet fra Tromøy til Lista. Denne opphørte i 1982, og opplæringen ble samlet på Værnes.
I 1986 ble luftvernartilleribataljonen nedlagt, og 1. juli 1996 ble Lista flystasjon nedlagt som militær avdeling, i henhold til Stortingsvedtak av 8. juni 1994. Forsvaret skulle fremdeles stå som eier i inntil 10 år og vedlikeholde anlegget til bruk og oppbygging av sivil næringsutvikling.
Forsvaret eide flyplassen til 2002, da den ble solgt til selskapet Lista Lufthavn AS.
I mars 2018 ble Lista nevnt i et notat fra det amerikanske utenriksdepartementet som en mulig plassering for en ny amerikansk base, for å stasjonere P-8A Poseidon maritime patruljefly i Norge.
Kommentarer (1)
skrev Andreas Marthin Omdal
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.