Avro Lincoln, britisk firemotors tungt bombefly. Direkte videreutviklet fra bombeflyet Avro Lancaster.

Lincoln ble utviklet under den annen verdenskrig med tanke på bruk i Stillehavet, og hadde blant annet bedre drivstoffkapasitet, større rekkevidde, større vingespenn og kraftigere motorer. Prototypen fløy første gang 9. juni 1944, og de første ble levert Royal Air Force fra august 1945. I alt ble 550 Lincoln produsert, hvorav 529 for Royal Air Force. 30 Lincoln ble eksportert til Argentina, hvorav 18 nye fly, hvor flytypen var i bruk fra 1947 til begynnelsen av 60-tallet. I tillegg ble 73 Lincoln produsert i Australia for det australske flyvåpenet, hvor det var i bruk frem til 1961. I Royal Air Force var Lincoln i bruk som bombefly frem til 1955, deretter som EK-fly frem til 1963.

Det maritime patrulje- og antiubåtflyet Shackleton var en videreutvikling av Lincoln.

Lincoln B.2 var utstyrt med fire Packard Merlin 12-sylindrede V-motorer med en ytelse på 1750 hk hver, hadde et mannskap på syv, og kunne opprinnlig bære en bombelast opptil 6350 kg. Vingespenn 36,57 m, lengde 23,86 m, maksimal startvekt 37 195 kg, toppfart 475 km/t ved 15 000 fot (4572 m), marsjfart 346 km/t, største operasjonshøyde 22 000 fot (6706 m), rekkevidde med full bombelast opptil 4250 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.