I Les Sirènes for mezzosopran, kor og klaver (også i versjon for orkester) fra 1911 legger man merke til det klassiske grunnlaget hun hadde tilegnet seg ved Paris-konservatoriet. I dette verket finner man de vanlige og kjente komposisjonsteknikkene, men videreutviklet av Lili Boulanger.
Fra salme 130 – Du fond de l'abîme (Av dypest nød jeg rope må) – for alt- og tenorsolo, kor, orgel og orkester fra 1917 møter man Boulangers katolske tro i et modent verk, bare 22 år gammel. Verket er en reaksjon på første verdenskrigs redsler. Det er blitt hevdet at hun planla et stort rekviem, men på grunn av hennes meget svake helse maktet hun ikke å realisere det. Instrumentasjonen i Du fond de l'abîme er mørk, harmonikken kromatisk, og de dype tremulerende timpani lyder som fjerne kanontorden. Like før slutten av verket merker man en forvandling: Sopransoloen leder kor og orkester ut mot en lysere sfære med teksten «min sjel har sitt håp hos Gud». Verket viser en fullt utviklet og moden komponist.
Vieille Prière bouddhique (gamle buddhistiske tidebønner) for tenor, kor og orgel, komponert 1914–1917 for tenor, blandet kor og stort orkester, ble først oppført etter første verdenskrig, i 1921. Verket har likhetstrekk med Igor Stravinskijs musikk, men går på flere punkter ut over Stravinskijs musikalske stil.
D'un soir triste er fra 1918 og finnes i tre versjoner: for cello og klaver, for trio eller orkester. Orkesterversjonen har en mørk, dramatisk klang. I D’un matin de printemps skaper et skimrende dissonantisk skinn ved hjelp av sin elegante instrumentasjon.
Pie Jesu for talestemme, strykekvartett, harpe, orgel og orkester fra 1918 er blant hennes siste verk og viser alle hennes musikalske kjennetegn: den harmoniske flertydigheten, hennes intense lyriske uttrykk og hennes sublime og opphøyde melodiske temaer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.