Klippekunst
Prehistorisk klippekunst i Acacus.
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0
Libya, Sabrata

Et av Libyas mange fortidsminner, ruinene av den romerske byen Sabrata. Byen ble grunnlagt som fønikisk handelsby på 500-tallet fvt., og herfra ble det eksportert afrikanske varer fra innlandet. Byen var en del av Masinissas kortvarige numidiske kongedømme i første halvdel av 100-tallet fvt. Fra 100-tallet evt. og fremover ble den bygd om til en romersk by. Ruinene av Sabrata er oppført på UNESCOs verdensarvliste. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.
Libya (Kunst) (Ghadameis)

Ørkenbyen Ghadameis har en særegen leirearkitektur med overbygde gater. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Fra prehistorisk tid finnes hulemalerier i Acacus i Sahara, øst for Ghats, med fremstillinger av mennesker og dyr.

Minnesmerker fra romersk tid finnes i Sabratha og Leptis Magna, øst for Tripoli. Italienske utgravninger i 1920-årene avdekket imponerende minnesmerker fra romertiden. I Leptis Magna fantes forum med basilika, triumfbue, termer, amfiteater med mer. I Sabratha står et av de vakreste romerske amfiteatre med bevart front, fra 100-tallet evt. Rester av bysantinsk kunst fra omkring 500 evt. er også funnet.

Ruiner av moskeer og palassarkitektur fra fatimidisk tid (900-tallet) finnes i Sultan og Ajdabiya, sør for Benghazi. An-Najat-moskeen fra 1200-tallet er den eldste bevarte moskeen i Tripoli. På 1700-tallet ble det reist en rekke moskeer dekorert med mønstret kakkel, importert fra Tunisia, og med rikt dekorerte porter i tre og metall. Medinaen i Tripoli er ikke nevneverdig forandret siden 1600-tallet, men er i dårlig forfatning.

Ørkenbyene Ghadamis og Ghats har en særegen leirearkitektur med overbygde gater og interiører utsmykket med geometriske relieffdekorasjoner.

Fra kolonitiden (1912–42) finnes italiensk-inspirert arkitektur. De fleste kirker er omgjort til moskeer. Det har vært stor byggeaktivitet i Tripoli, som ble svært ødelagt under den andre verdenskrig, og i Benghazi. Av nyere arkitektur må særlig nevnes Garyounis-universitetet i Benghazi (1966–77), tegnet av James Cubitt.

Moderne kunst i vestlig forstand fikk aldri fotfeste i Libya som den gjorde i de andre nordafrikanske landene, og utviklingen ble ført videre av enkeltpersoner heller enn av bevegelser. Gaddafis kulturrevolusjon fra 1973 gikk blant annet ut på å ødelegge anti-islamske og anti-arabiske elementer. Den mest kjente libyske maler, Ali Omer Ermes (f. 1945), arbeider i en moderne kalligrafisk stil og bruker arabiske bokstaver grafisk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg