Leonard B. Meyer, musikkforsker og estetiker fra USA. Hans betydeligste arbeider er Emotion and Meaning in Music (1956), Music, the Arts, and Ideas (1967) og Explaining Music (1973).

Meyer er kjent for sine teorier om musikalsk forventning, og hvordan denne forventningen kan fremkalle emosjoner hos lyttere. Hovedtanken bak Meyers teorier går ut på at når vi lytter til musikk, vil våre forventninger til den enten innfris eller utsettes. Vi opplever emosjoner dersom forventningene våre ikke blir innfridd av musikken. Et eksempel på dette er det han kaller en "skuffende kadens", hvor man ofte forventer at musikken avsluttes på tonika, men hvor den i stedet avsluttes på parallelltoneartens mollakkord.

Meyer skrev også om forholdet mellom de teoretiske begrepene referensialisme (som innebærer at musikalsk mening finnes i utenommusikalske konsepter som emosjonelle tilstander), absolutisme (musikalsk mening ligger kun i verket), ekspresjonisme (musikalsk mening ligger i våre emosjonelle opplevelser av musikkens egenskaper) og formalisme (musikalsk mening ligger i vår intellektuelle forståelse av musikken).

Selv var Meyer ekspresjonist i sin måte å forstå musikalsk mening på og han hevdet (i Emotion and Meaning in Music) at musikk fungerer som et lukket system, som ikke benytter seg av tegn eller symboler for å referere til ikke-musikalske objekter, konsepter eller menneskelig begjær.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.