Leknes lufthavn, Leknes, er en sivil regional lufthavn på kortbanenettet. Lufthavnen ligger i Vestvågøy kommune i Lofoten, Nordland, rundt to km nord for Leknes by. Lufthavnen ble åpnet i 1972.

De første flyene ankom til Lofoten midt på 1920-tallet, ombord på det tyske cruiseskipet D/S Oceana. I 4–5 år brakte fartøyet med seg et Junkers F-13 til passasjerflygninger på seilasen.

Det Norske Luftfartselskap (DNL) startet 7. juni 1936 prøvedrift av en sjøflyrute i Ofoten, Vesterålen og Lofoten med flyet «Ternen». Ruten omfattet Harstad, Liland, Stokmarknes, Risøyhamn og Gravdal ved Leknes. Ruten ble drevet kun i ni dager, og den ble ikke gjenopptatt kommende år.

I 1946 ble sjøflyrutene til Lofoten gjenopptatt, men da var ikke Gravdal inkludert. Først i 1962 kom Gravdal inn på ruteplanen igjen, og da var det Widerøe som var operatør. Widerøes sjøflyrute ble drevet frem til og med sommeren 1971, da det var det slutt for all sjøflytrafikk i Norge. For Gravdal sin del endte sjøflytrafikken med en tragisk ulykke. Ved et ambulanseoppdrag ble flyet kastet rundt, og piloten omkom.

I 1965 ble Håkon Kyllingmark fra Svolvær ny samferdselsminister, og mye av luftfarten i Norge var i endring. I Stortingsmelding nr. 47 (1966–67) om utbygging av flyplasser ble Leknes og Gimsøy vurdert som aktuelle områder for stamruteflyplass i Lofoten. Luftfartsdirektoratet konkluderte imidlertid med at forholdene på Leknes ikke tillot forsvarlig trafikk, spesielt ikke med jetfly.

Håkon Kyllingmark hadde en visjon om å la distriktene i større grad bli knyttet til stamrutenettet, ved å bygge ut et nett med kortbaneflyplasser. Kortere rullebane, mindre infrastruktur og raskere byggetid. Leknes, Svolvær og Stokmarknes fikk hver sin del av kortbanenettet i 1972.

30. juni 1972 ble Leknes lufthavn åpnet, med Vestvågøy kommune som eier. Det var daværende samferdselsminister Reiulf Steen som sto for den offisielle åpningen, med mellom 5000 og 6000 tilskuere tilstede.

Dagen etter åpningen startet Widerøe flyging til og fra lufthavnen med Twin Otter. I ettertid har også Dash 7 betjent Leknes, og de siste årene har Widerøe anløpt med Dash 8.

Avinor AS overtok lufthavnen fra kommunen i 1996. Lofoten flyklubb holder til, og har hangar på lufthavnen.

  • I 1973 ble et parkert og betongforankret Cessna privatfly tatt av et vindkast, og løftet opp i en lysmast, der det ble hengende fast
  • Passasjerer (inkl. transitt) 2017: 136 746
  • ICAO: ENLK
  • IATA: LKN
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 799/799 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.