Leif Høegh var en av 1900-tallets store skipsfartsentreprenører og startet sin rederivirksomhet i Oslo basert på tankskipsfart. Fra 1933 investerte rederiet i motorlinjeskip og mot slutten av tiåret ble rederiet en av flere deltagere i en veletablert lastelinje mellom USAs vestkyst, Filipinene og India. Med en flåte bestående av tankskip og tørrlastskip, var Leif Høegh & Co. Oslos fjerde største rederi ved utbruddet av andre verdenskrig, og i løpet av 1950-årene Norges nest største rederi. I 1960-årene seilte rederiets lasteskip i en rekke linjer over hele verden, i egen regi og i samarbeid med norske eller utenlandske samarbeidspartnere, men med skiftende økonomiske resultater ble den siste rest av virksomhet i Høgh Lines solgt til et tysk rederi i 2000. I årene 1994–2003 drev rederiet dessuten virksomhet innen kjøleskip.
Tankskipsdriften ble etter hvert konsentrert i kombinasjonen olje-, bulk og malmfart (OBO). I 1967 kom den første investeringen i skip for transport av LNG, og 2005 ble de siste bulkskip solgt. Høeghs første avtale om biltransport ble inngått i begynnelsen av 1960-årene og i 1970 kom et joint venture-samarbeid i stand med AS Uglands Rederi ved etableringen av Høegh-Ugland Auto Liners (HUAL), for transport av biler mellom Europa, USA og Japan – en virksomhet som ble verdensledende innen ro/ro-transport. Samarbeidet varte frem til 2000 da Høegh ble eneeier og i 2005 ble biltransportvirksomheten reorganisert under Høegh Autoliners.
Skipsreder Leif Høegh var mangeårig styreleder i Den norske Amerikalinje (NAL) og i 1962 dannet Leif Høegh & Co. samarbeidsselskapet AS Alliance med NAL, som ble eiere av cruiseskipene Sagafjord og Vistafjord, der Høeghs rederi eide 40 prosent. I løpet av 1980 ble driftsselskapet KS Norwegian American Cruises AS opprettet og i løpet av året kjøpte Høegh ut NALs andel, men skipene solgt videre til eiere av det britiske rederiet Cunard Line i 1983.
I 1987 ble Leif Høegh & Co. ASA notert på Oslo Børs etter en intern omorganisering av virksomhetens ulike forretningsområder og i 1995 ble bemanningsselskapet Høegh Fleet Services AS etablert. Ved tredje generasjons overtagelse av familierederiet, ble selskapet tatt av børs og innen utgangen av 2004 var engasjement i flere ulike shippingvirksomheter solgt ut og fokus lagt på de to segmentene biltransport og transport av LNG, ved siden av Høegh Eiendom og andre investeringer. I 2006 ble konsernet omorganisert i de to separate virksomhetene Høegh Autoliners og Høegh LNG (stiftet 1973) under moderselskapet Leif Høegh & Co Ltd. med kontor i Bermuda, mens bemanningstjenesten ble værende i Høegh Fleet Services. I 2008 ble hovedkontoret til Høegh Autoliners flyttet fra Bermuda til Oslo og i 2020 eide Leif Høegh & Co. 61 prosent av Høegh Autoliners Holdings AS.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.