Leif Høegh & Co AS

Leif Høegh & Co AS er et familieeid konsern og morselskap til Leif Høegh & Co. Holdings AS med underavdelingene Høegh Autoliners, Høegh LNG og Høegh Eiendom, med røtter tilbake til 1927 da Leif Høegh (1896 – 1974) stiftet sin første rederivirksomhet basert på oljetransport. I 2003 overtok tredje generasjon ledelsen i familierederiet da fetterne Leif Ovesøn Høegh (født 1963) og Morten Westye Høegh (født 1973) overtok aksjemajoriteten i Leif Høegh & Co. I 2005 ble konsernet omorganisert i to separate virksomheter der Høegh Autoliners drives fra Oslo med en flåte av 42 bilstransportskip, mens det Bermuda-baserte rederiet Høegh LNG Holdings Ltd. opererer en flåte av skip for transport av LNG (flytende naturgass) og FSRU fartøy (floating storage and regasification units) som fungerer som flytende LNG-importterminaler. Morten W. Høegh er styrets leder i Høegh LNG og Leif Ovesøn Høegh er styrets leder i Høegh Eiendom.

Historikk

Leif Høegh er regnet blant samtidens store skipsfartsentreprenører og startet sin rederivirksomhet i Oslo basert på tankskipsfart. Fra 1933 investerte rederiet i motorlinjeskip og mot slutten av tiåret ble rederiet en av flere deltagere i en veletablert lastelinje mellom USAs vestkyst, Filipinene og India. Med en flåte bestående av tankskip og tørrlastskip, var Leif Høegh & Co. Oslos fjerde største rederi ved utbruddet av andre verdenskrig, og i løpet av 1950-årene Norges nest største rederi. I 1960-årene seilte rederiets lasteskip i en rekke linjer over hele verden, i egen regi og i samarbeid med norske eller utenlandske samarbeidspartnere, men med skiftende økonomiske resultater ble den siste rest av virksomhet i Høgh Lines solgt til et tysk rederi i 2000. I årene 1994 – 2003 drev rederiet dessuten virksomhet innen kjøleskip.

Tankskipsdriften ble etter hvert konsentrert i kombinasjonen olje/ bulk/ malmfart (OBO), og i 1967 kom den første investeringen i skip for transport av LNG, og 2005 ble de siste bulkskip solgt. Høeghs første avtale om biltransport ble inngått i begynnelsen av 1960-årene og i 1970 kom et joint venture-samarbeid i stand med AS Uglands Rederi ved etableringen av Høegh-Ugland Auto Liners (HUAL), for transport av biler mellom Europa, USA og Japan, en virksomhet som ble verdensledende innen ro/ro-transport. Samarbeidet varte frem til 2000 da Høegh ble eneeier og i 2005 ble biltransportvirksomheten reorganisert under Høegh Autoliners.

Skipsreder Leif Høegh var mangeårig styreleder i Den norske Amerikalinje (NAL) og i 1962 dannet Leif Høegh & Co. samarbeidsselskapet AS Alliance med NAL, som ble eiere av cruiseskipene Sagafjord og Vistafjord, der Høeghs rederi eide 40 prosent. I løpet av 1980 ble driftsselskapet KS Norwegian American Cruises AS opprettet og i løpet av året kjøpte Høegh ut NALs andel, men skipene solgt videre til eiere av det britiske rederiet Cunard Line i 1983.

I 1987 ble Leif Høegh & Co. ASA notert på Oslo Børs etter en intern omorganisering av virksomhetens ulike forretningsområder og i 1995 ble bemanningsselskapet Høegh Fleet Services AS etablert. Ved tredje generasjons overtagelse av familierederiet, ble selskapet tatt av børs og innen utgangen av 2004 var engasjement i flere ulike shippingvirksomheter solgt ut og fokus lagt på de to segmentene biltransport og transport av LNG, ved siden av Høegh Eiendom og andre investeringer. I 2006 ble konsernet omorganisert i de to separate virksomhetene Høegh Autoliners og Høegh LNG (stiftet 1973) under moderselskapet Leif Høegh & Co Ltd. med kontor i Bermuda mens bemanningstjenesten ble værende i Høegh Fleet Services. I 2008 ble hovedkontoret til Høegh Autoliners flyttet fra Bermuda til Oslo og i 2020 eier Leif Høegh & Co. 61 % av Høegh Autoliners Holdings AS.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg