Fontana fikk opplæring av sin far, Prospero Fontana, men tidlige arbeider viser variert stilistisk innflytelse, fra blant andre Correggio. Etter hvert blir også påvirkning fra Carracci-brødrene tydelig i hennes malerier. De tidligste kjente arbeidene av Fontana er fra begynnelsen av 1570-tallet.
I 1577 giftet Lavinia Fontana seg med Giovan Paolo Zappi som arbeidet som hennes assistent. Hennes Selvportrett ved spinettet med tjener (1577, Roma, Accademia Nazionale di San Luca) ble malt i forbindelse med giftermålet og gir uttrykk for et bevisst forhold både til maleryrket og til sosial status. Maleriet er tydelig inspirert av Sofonisba Anguissola. Allerede mot slutten av 1570-tallet hadde Fontana oppnådd en viktig posisjon som portrettmaler for Bolognas elite. Hun portretterte mange av Bolognas lærde menn, som historikeren Carlo Sigonio (1579, Modena, Museo civico), og dette reflekteres også i hennes fremstilling av seg selv som lærd i Selvportrett (1579, Firenze, Uffizi).
Fontana mottok også portrettbestillinger fra oppdragsgivere utenfor Bologna, blant annet gjennom hennes kontakt med Sigonio. Hennes Portrett av Gozzadini-familien (1584, Pinacoteca Nazionale, Bologna), utført på oppdrag fra adelsdamen Laudomia Gozzadini, var av usedvanlig stort format og viser samtidig Fontanas interesse for detaljerte fremstillinger av klær og smykker.
Dette og andre oppdrag fra Gozzadini bidro trolig til at Fontana ble den foretrukne portrettmaleren for Bolognas adelige kvinner. Fontana portretterte også kjente personer som besøkte Bologna. Det mest ambisiøse eksempelet er Kong Salomo og dronningen av Saba (cirka 1600, Dublin, National Gallery of Ireland) som trolig er et allegorisk portrett av hertugen og hertuginnen av Mantova med følge. Fontana er dessuten kjent for sine mange fremstillinger av barn.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.