Faktaboks

Lasse Marhaug
Født
10. september 1974, Steigen, Nordland, Norge
Lasse Marhaug på Rockheim 2016

Lasse Marhaug er en norsk lydkunstner, musiker og komponist, og regnes som kanskje den tydeligste pioneren i norsk støymusikk. Marhaug er en allsidig musiker som i tillegg til soloprosjekter er kjent fra duoen Jazkamer, støynettverket Origami Republica og bandet Nash Kontroll, samt samarbeid med andre musikere innen støy, metall og eksperimentell jazz, deriblant Merzbau, Maja Ratkje, Jim O’Rourke og Paal Nilssen-Love.

Musiker og komponist

Marhaug vokste opp i landlige omgivelser, og ble tidlig opptatt av musikk som både var ekstrem og annerledes enn den mer polerte underholdningsmusikken. Interessen for tungrock førte ham til eksperimenter med sterk lyd og støy, og på 90-tallet ga han ut mange kassetter under pseudonymene Herb Mullin og Egoproblem. Debuten på CD-formatet kom med albumet Science Fiction Room Service på Marhaugs eget selskap Jazzassin Records i 1996. Sammen med John Hegre dannet han Jazzkammer i 1998, en duo som skiftet navn til Jazkamer i 2004.

På utgivelsen Nothing But Sound From Now On (2001) arbeider Marhaug med store kontraster, fra svak knitring til kraftige støypartier. Utgivelsen Frozen by Blizzard Winds (2002) er svært forskjellig, med et konsertopptak (i samarbeid med Kevin Drumm) av forsiktig improvisasjon med gitar og elektronikk. I 2004 kom The Shape Of Rock To Come, som også ble nominert til Spellemannprisen. Ideen var her å fjerne rytme, melodi og vokal fra hardrocken slik at kun energien og støyen står tilbake.

Dette er kun et lite antall eksempler fra Marhaugs katalog, som rommer mer enn 300 utgivelser på kassett, vinyl og CD. Samlet sett viser katalogen et stort spenn, og Marhaug står frem som en betydelig fornyer av den elektroniske musikken, der han alene og i samarbeid med andre blander elektroniske uttrykk med genre som improvisasjon, jazz, rock og metall. Dette har også blitt anerkjent gjennom en bestilling i 2016 fra Groupe Recherches Musicales, institusjonen der den konkrete musikken ble grunnlagt. Marhaugs materiale kan være sparsomt, og han arbeider musikken frem gjennom lydbehandling og styring av lydkilder, ofte med kontinuerlig balansering av forvrengning i tilbakekoblingssløyfer. Dette er krevende teknikker i sanntid, og fordrer stor kontroll over teknologien slik at lydene ikke utilsiktet skal gå over styr.

Kunstnerskapet er ikke begrenset til musikk. Marhaug har i flere år også arbeidet med musikk og lyd til kunstinstallasjoner, teater- og danseoppsettinger. Listen over samarbeidspartnere i Norge og internasjonalt er for lang til å gjengis i en leksikonartikkel, men rommer musikere og kunstnere fra jazz, improvisasjonsmusikk, støy, teater, film, video, rock og akustisk samtidsmusikk, som for eksempel John Hegre, Paal Nilssen-Love, Kim Myhr, Jon Wesseltoft, Stian Westerhus, Hild Sofie Tafjord, Kevin Drumm, Maja S.K. Ratkje, Merzbau, Sverre Knutsen, Nils Henrik Asheim og Jenny Hval.

Marhaug er også publisist, først med egne utgivelser av kassetter (TWR tapes), LPer og CDer, og etter hvert med plateselskapet Jazzassin Records. På 2000-tallet etablerte han platemerket Pica disk, og i 2011 Marhaug forlag, hvor han utgir fanzinen Personal Best. Han driver også plateselskapet O. Gudmundsen’s Minde, og hadde i flere år ansvar for utgivelse av Henie-Onstad Kunstsenters katalog på Prisma Records, i samarbeid med Lars Mørch Finborud.

Utgivelser (utvalg)

  • Science fiction room service (Jazzassin Records, 1996)
  • Timex (med Jazkamer, 1999)
  • Nothing but sound from now on (Smalltown Supersound, 2001)
  • Frozen by blizzard winds (Smalltown Supersound, 2002). (Med Kevin Drumm i opptak fra Henie-Onstad Kunstsenter.)
  • The shape of rock to come (Smalltown Supersound, 2004)
  • Metal Music Supermachine (med Jazkamer, 2006)
  • Tapes 1990-99 (Pica Discs, 2007)
  • Ear Era (Prisma Records 2008)
  • All music at once (2010)
  • The Oslo Tapes (2014). (Med Mats Gustafsson)
  • Lensherrer og Prelater (2019). (Med Kristoffer Alberts)
  • Harmonia Macrocosmica (2020). (Med Joe McPhee)

Filmer

  • Goodbye Camera, 2019, digital, 6 min.
  • The Practice of Love, 2019, digital, 11 min.
  • Something Must Happen, 2019, digital, 23 min.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker/litteratur

  • Lasse Marhaugs hjemmeside
  • Rudi, J. (2019) Elektrisk lyd i Norge fra 1930 til 2005. Oslo: Novus (s. 222).
  • Origami Republica
  • Stemland, T. D. (2022) Lasse Marhaug. Alive. Live Recordings 1998-2006. Oslo: Falch forlag.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg