La-5
SDASM Archives.

La-5 var et sovjetisk enmotors, enseters jagerfly brukt under andre verdenskrig. Det var det første sovjetiske jagerflyet som kunne måle seg med de tyske jagerflyene på Østfronten.

Historie

La-5 ble utviklet av konstruksjonsbyrået under ledelse av Lavotsjkin, og var en videreutvikling av det tidligere jagerflyet LaGG-3 utstyrt med den nyutviklede motoren M-82. Prototypen fløy første gang 21. april 1942 under betegnelsen LaGG-3 M-82. Serieproduksjon av La-5 startet samme år, og La-5 ble levert til det sovjetiske flyvåpenet fra juni 1942.

Til tross for store mekaniske problemer var La-5 viktig for å vinne det sovjetiske luftherredømmet, som det første sovjetiske jagerflyet som kunne fly fortere og utmanøvrere de tyske jagerflyene Messerschmitt Bf 109 og Focke-Wulf Fw 190 i operasjonshøyder som luftkamper normalt var utkjempet på Østfronten.

Spesifikasjoner

La-5FN var utstyrt med en ASj-82FN 14-sylindret stjernemotor med en ytelse på 1470 hestekrefter. Flyet var normalt utrustet med to 20-millimeter maskinkanoner.

  • Vingespenn: 9,80 meter
  • Lengde: 8,67 meter
  • Lastet vekt: 3322 kilogram
  • Topphastighet: 620 kilometer i timen ved 20 000 fot (6096 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg