De tre festbunadene kalles gjerne L40, L46 og L55. Bokstaven har ingen betydning, men tallet står for året da de ulike utgavene ble satt i produksjon. Men bunadarbeidet på Romerike hadde pågått ei god stund før 1940. Alt på 1920-tallet var krefter i Romerike Ungdomsforbund og Romerike Historielag i sving for å lage en egen bunad, og Helge Refsum og Aksel Bjørnstad var sentrale i arbeidet. I samarbeid med Karoline Grude i Heimen i Oslo kom de fram til en bunad som ble presentert på ungdomslagets årsmøte i Feiring i 1930. Bunaden hadde skjøteliv i burgunderrødt eller grønt ullstoff og stripet ullstakk med grønt og burgunderrødt som hovedfarger. Bunaden ble ikke så godt mottatt fordi folk ønsket seg brodert bunad. Derfor ble det første utkastet degradert til hverdagsbunad og etter hvert produsert i ulike bomullsstoffer.
Tidlig på 1930-tallet kom Borghild Tranum Røer med i bunadarbeidet, og hun kom i 1932 over ei brodert løslomme på garden Døli i Ullensaker. Opprinnelig skal lomma ha kommet fra Asak i Skedsmo. Det første utkastet til ny festbunad ble presentert i 1936, og så arbeidet en videre med bunaden fram til 1940.
Men ettersom den første broderte bunaden ble godt mottatt og ble satt i produksjon, ønsket Borghild Tranum Røer, Karoline Grude og Romerike Ungdomsforbund å lage flere varianter av festbunaden. Det neste utkastet ble komponert med utgangspunkt i et brodert skaberakk (hestedekken) fra Enebakk. Originaltekstilen er i dag ved Norsk Folkemuseum. Den tredje festbunaden ble så komponert på bakgrunn av broderiet på et par brudesko som opprinnelig skal være fra Enebakk. Skoene er i dag deponert ved Gamle Hvam Museum. Sjøl om broderiet på skaberakket og skoene er i hvitt, er det i dag i gult og rødt til bunaden.
I første halvdel av 1950-tallet ble det også komponert en helgedagsbunad fra Romerike. Dette arbeidet pågikk parallelt med at en komponerte en mannsbunad, og det er samme stripete ullstoff i stakken til helgedagsbunaden og vesten til mannsbunaden.
I tillegg til disse bunadene har vi hverdagsbunadene. De ble populære på 1930-tallet og har vært i produksjon i ulike utgaver helt siden den tid. De fleste har ensfarget skjøteliv og stripet stakk, men noen har også liv med samme fasong som festbunaden L40. Noen har hatt rutet stakk. Felles for alle er at de lages i bomull.
Ettersom bunadene ble utarbeidet i samarbeid med Heimen Husflid i Oslo, har denne forretningen forhandlet dem hele tida. Slik er det også i dag, men i tillegg holdes det kurs i bunadsøm mange steder på Romerike, og bunadene selges som materialpakke for de som ønsker å brodere og montere selv. Bunadene lages også i barnestørrelser. En gullsmed på Jessheim har i nyere tid komponert ei brudekrone med utgangspunkt i noe av sølvet til Romeriksbunaden, og denne kan leies. Hvitt forkle blir gjerne også regnet som bryllupspynt.
De tre festbunadene har mange fellestrekk, og skjorter og forklær brukes til flere varianter. Metallet som i dag brukes til bunadene, er felles for alle variantene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.