Kvinnebunad fra Valdres – den «nye» valdresbunaden

Broderiet på bunaden er hentet fra ei gammel lue, og overført til livkjole, lue og lomme

Kvinnebunad fra Valdres – den «nye» valdresbunaden
Av /Norsk bunadleksikon.
Kvinnebunad fra Valdres – den «nye» valdresbunaden
/Norsk bunadleksikon.

Artikkelstart

Den «nye» kvinnebunaden fra Valdres ble satt i produksjon i 1948. Fasongen har den fått fra en rutastakk fra Semeleng i Vestre Slidre. Idealene på den tida om at en festbunad måtte være brodert gjorde at livkjole, lue og lomme fikk broderi kopiert fra ei lue fra Sundheim.

Bunaden er altså skapt med utgangspunkt i de samme idealene som rådde den gangen Hulda Garborg utarbeidet det første utkastet til en brodert valdresbunad. Sjøl om fasongen på den nye broderte bunaden er hentet fra et folkedraktplagg, viser ikke bunaden et gitt tidsbilde av hvordan kvinnene i Valdres har gått kledd.

Draktdeler

Livkjole

Livkjolen lages i svart eller blågrønt toskafts ullstoff. Fasongen er hentet fra en rutet livkjole fra garden Semeleng i Vestre Slidre. Den samme livkjolen er også kopiert som rutastakk.

Broderimønsteret er utformet så det følger den djupe halsringinga foran på livet, og i tillegg er et lite element plassert i nakken. Livet lukkes foran med skjulte hekter. Stakken er foldelagt foran og tett rynket bak. Nederst har den en to centimeter bred, grønn kant. Over den er det sydd ei rad med kjedesting i rødt, og så kommer en brodert bord med blomstermotiv.

Skjorte

Samme type skjorter brukes til denne bunaden som til den første broderte bunaden som kom i handelen. Skjorta kan altså være i lin eller bomull, med hvitsøm eller kulørt søm på halskrage og håndlinninger. Det fins ingen dokumentasjon på at kulørt broderi har vært brukt på skjorter i Valdres.

Lomme

Det er bevart mange løslommer fra Valdres, og lomma til denne bunaden har en fasong som har litt til felles med disse lommene. Den er imidlertid komponert for å passe sammen med de øvrige bunadplaggene. Lomma lages i samme stoff som livkjolen og kantes med grønt. Foran har den et motiv fra det samme broderiet. Den lukkes med sølvfarget metallås og henger i krok i overgangen mellom liv og stakk.

Hodeplagg

Det var ei brodert lue som var utgangspunkt for broderiet på denne bunaden. Det er ei pullue med tilnærmet firkantet pull, som er glatt tilsydd et rektangulært pannestykke som går ned i spiss ved ørene. Den gamle lua er brodert på pullen og har stoff i fløyel.

Til bunaden er fasongen på lua noe omarbeidet, og den lages i samme stoff som livkjolen. Lua er kantet med grønt ullstoff, og den er brodert på både pull og framstykke.

Ytterplagg

Det er utarbeidet to alternative ytterplagg til bunaden: trøye og kep. Plaggene er de samme til denne og den andre broderte valdres-bunaden. De lages i samme stoff som bunaden.

Trøya har utgangspunkt i ei gammel pipefoldetrøye fra Kvien i Vang, men er nokså mye forandret i forhold til den gamle. Den nye har ettersittende bol og vide ermer, som er tett foldelagt ved skuldrene og avsluttes med linning ved håndleddene. Fra livlinja er det sydd på ei kappe som er glatt foran og tett foldelagt bak. Trøya lukkes med skjulte hekter eller sølvknapper.

Kepen lages enten så sid som stakken eller trekvart sid.

Understakk og strømper

Det er ikke lagd noen egen understakk, men det anbefales å bruke en i et stødig materiale som gir vidde til stakken. Det brukes svarte strømper.

Metall

Det er ikke utarbeidet eget sølv til bunaden, men Valdres er rikt på sølvtradisjoner, og en bruker av de ulike modellene som fins i handelen. Det er vanlig med ei til to søljer og mansjettknapper i skjorta. Lommelåsen er i sølvfarget metall, mens knappene i trøya er i sølv eller tinn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg