Kvinnebunaden fra Nord-Trøndelag ble satt i produksjon i 1937–1938. Det var Hjørdis Halmøy Floan som utarbeidet bunaden. Den bygger på bevart draktmateriale fra Nord-Trøndelag, men er ikke direkte kopiert etter gamle plagg som har hørt sammen eller kommer fra samme tidsperiode.
Faktaboks
De tre lærerinnene som utarbeidet Trønderbunaden, oppfordret andre til å skape bunader fra mindre områder av Trøndelag. Ei som tok utfordringa, var lærerkollega Hjørdis Halmøy Floan ved Sund Folkehøgskule. Hun startet sist på 1920-tallet med å registrere gamle draktplagg i Nord-Trøndelag, for å finne grunnlag for en kvinnebunad derifra. Bunaden bygger på noen av de samme ideene som Trønderbunaden, med damaskvevd liv, noe variasjon – men likevel klare begrensninger i hva som kunne passe sammen. Hjørdis Halmøy Floan fikk Kongens fortjenestemedalje i sølv for arbeidet med bunadene og som håndarbeidslærer.
Parallelt med arbeidet med festbunaden, kom også en hverdagsbunad for Trøndelag til. Den ble lagd for at elevene ved folkehøgskolene og husflidsskolene skulle ha mulighet til å lære seg håndverksteknikker og samtidig lage seg en bunad i løpet av en vinter.
Hjørdis Halmøy Floan samarbeidet med ulike lag, foreninger og enkeltpersoner under arbeidet med bunaden. Den blå og den rustrøde varianten ble lansert i 1937–1938, mens den burgunderrøde kom i 1952. Videreutvikling og nye tilskudd har skjedd gjennom Halmøy Floans eget bunadfirma. I tillegg engasjerte Inntrøndelag Ungdomslag seg en periode i bunadarbeidet, og de forsøkte midt på 1950-tallet å få bunaden tilrådd av daværende Landsnemnda for bunadsspørsmål.
På den tida hadde landsnemnda en slags godkjenningsrett, og mange steder i landet sendte en inn bunader som allerede hadde vært i produksjon lenge. Men ettersom slike bunader var lagd i ei tid da idealene for bunadarbeidet var annerledes enn det landsnemnda sto for, kom det ikke til noen «godkjenning» fra dem. Slike forsøk på å dele inn bunadene i godkjente og ikke godkjente har vært en kime til stor uenighet i bunadspørsmål mange steder, også i Nord-Trøndelag. Men i dag brukes de ulike bunadene i dette området side om side, og representerer skiftende idealer gjennom bunadhistoria.
Bunadene tilvirkes i dag av tredje og fjerde generasjon i familien.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.