Kvinnebunaden fra Nes, Gol og Hemsedal var en av de første folkedraktene som ble tatt i bruk som bunad. Tradisjonelt har dette vært et draktområde med ulike lokale varianter. Noen av variantene viser seg også i bunadbruken i dag. Den tradisjonelle draktskikken gikk gradvis ut av bruk fra slutten av 1800-tallet, men enkelte brukte lokalpregede klær til midten av 1900-tallet.
Faktaboks
Bunaden fra dette området var av de første som ble tatt i bruk. Dette skjedde tidlig på 1900-tallet med Hulda Garborg som initiativtaker. Hun meinte at klærne i Hallingdal var svært funksjonelle fordi tyngden av stakken ble båret på skuldrene og resten av klærne satt løst og ledig på kroppen. Dette var i tråd med internasjonale trender, som ville bort fra korsettsnøring og vepsetalje. Garborg omformet en bunad fra Gol, og denne ble kopiert og spredd som «Hulda Garborg-bunad». Det er fortsatt mange slike i bruk i dag, og de fleste av dem har fjernet seg langt fra den tradisjonelle draktskikken i Hallingdal.
Men de lokale klærne i Nedre Hallingdal ble også tatt i bruk igjen som bunad utover 1900-tallet. Ettersom dette skjedde mens enkelte fortsatt gikk tradisjonelt kledd, regner vi bunaden for å være overført direkte fra folkedrakt til bunad.
Broderte luer med silkeplagg knyttet rundt panna var et kjennemerke for draktskikken i Nedre Hallingdal og et skille i forhold til de tradisjonelle hodeplaggene i Øvre Hallingdal. Dette ble borte på 1900-tallet, da Hulda Garborgs forenklede lue slo så kraftig gjennom at den ble nærmest enerådende som hodeplagg til bunaden. I dag er bunadluene i Nedre og Øvre Hallingdal nokså like, bortsett fra at en del i Nedre Hallingdal holder fast ved knytebanda under haka, og at noen fortsatt bruker silketørkle rundt lua.
I tillegg til at det er i bruk festbunad med rosesøm på både liv, lue, stakk og forkle i dette området, er det tatt opp igjen flere varianter av helgestakker. Bortsett fra i Hemsedal har disse samme snitt som festbunaden. Der fikk helgestakken ei anna utforming mot slutten, med sidere liv og annerledes skjæring.
Det er også tatt opp igjen en egen brudebunad fra Hallingdal, med utgangspunkt i et gammelt brudeutstyr som nå er ved Hallingdal Folkemuseum. Disse plaggene representerer en eldre draktskikk enn slik folkedraktene var den siste perioden. Grunnen er at seremonielle klær som ble brukt til livshøytider, ofte hadde mer alderdommelig preg enn de vanlige klærne. Brudebunaden har utgangspunkt i bevarte plagg, men er ikke nøyaktig kopiert etter disse.
Husfliden Gol produserer også en festbunad med utgangspunkt i den eldre draktskikken, blant annet inspirert av det såkalte Frøysok-epitafiet fra Gol, malt i 1699.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.