Kvasir er en norsk søketjeneste som viser treff fra flere kilder samtidig, blant annet nettsøk, bildesøk og nyhetssøk. Tjenesten ble lansert i 1995 og fokuserer på norske brukere og norske søk. Forretningsmodellen til Kvasir er basert på distribusjon av sponsede lenker.

Kvasirs hovedsøk baserer seg på en tilpasset indeksering fra Google. Søketreffene leveres av Googles søkemotor, men sorteringen og filtreringen er tilpasset av Kvasir for norske lesere. I tillegg skiller Kvasir seg fra Googles egen søketjeneste ved at de ikke samler inn informasjon om brukernes søkeatferd for å tilpasse søkeresultatet til den enkelte bruker. For søk etter firmaer, personer og kart benyttes Gule sider, som leveres av Eniro AS.

Kvasir har lagrede søketrender tilbake til 2006, samt en tjeneste som viser hva folk søker på i sanntid.

Navnet Kvasir kommer fra norrøn mytologi og guden Kvase, som ble skapt av vaner og æsers spytt og var så vis at han kunne svare på alt han ble spurt om.

Kvasir ble opprettet påsken 1995 under det såkalte «Påskemøtet» av ansatte i Oslonett i Forskningsparken. Ideen ble konseptuert av Oslonetts webansvarlige Steinar Kjærsgård og en skisse ble programmert av Gisle Aas. Skissen ble utviklet etter modell av Yahoo, som var en tematisk emnekatalog. Den originale koden levde med små endringer fram til et stykke ut i 1996.

Oslonett ble kjøpt opp av Schibsted ASA i september 1995. På dette tidspunktet var nesten alle søkemotorer innrettet som tematiske lenkeguider, eventuelt med søkemuligheter inn i egen katalog og den informasjonen man fant det for godt å lagre om oppføringene i katalogen. Kvasir var i starten også organisert på denne måten, men ble etter hvert utvidet med mer generelle søkefunksjoner. Kvasir hadde emnekatalog/temaguide helt frem til 2010. Da ble det besluttet å legge ned denne, da nettsøket for lengst hadde overtatt for lenkeguider.

I 1997 fusjonerte Schibsted ASA og Telenor ASA sine internettsatsinger og Schibstednett og portalen SOL (Scandinavia Online AS) ble opprettet. Kvasir ble en viktig tjeneste for SOL.

I oktober 1999 startet Ingrid Støver Jensen som leder for Kvasir. Året etter ble den globale indeksen Alta Vista byttet ut med FAST, og samme år vant Kvasir Gulltaggen for "Beste brukervennlighet".

Firmasøk ble lansert 9. mai 2000, hvorpå emnekatalogen skulle rendyrkes som en redaksjonell katalog, og firmaene skulle trekkes ut i en egen kommersiell katalog. Året etter ble Scandinavia Online kjøpt opp av svenske Eniro AB.

I 2003 byttet Kvasir indekset igjen, denne gangen fra FAST til Google. Sponsede lenker ble innført første gang i 2005.

Sammen med den russiske søkemotoren, Yandex, arrangerte Kvasir NM i Nettsøk to ganger, henholdsvis i 2006 og 2008.

I 2008 ble Kvasir Junior lansert som en ikke-kommersiell søketjeneste for barn. Søketjenesten, som bestod av et eget indeks basert på redaksjonelt utvalgte nettsider, var særlig tilpasset barn mellom 6 og 12 år.

Våren 2009 ble Kvasir lansert med nytt design og ny logo, hvor tjenestene i søkeresultatet var satt sammen av moduler. Sosialt søk, Bloggsøk og Søketrender ble lansert. 

I 2010 vant Kvasir igjen Gulltaggen, denne gang for "Beste informasjonsnettsted/tjeneste".

Firmasøk ble lagt ned i februar 2011 og det ble satset fullt og helt på sponsede lenker som forretningsmodell. Samme år ble Kjendissøk lansert, som viser informasjon om norske kjendiser.

I 2012 ble Kvasir lansert i en tilpasset versjon for mobiltelefon.

I januar 2013 ble Kvasir overtatt av Scandinavia Online AS og Johan Winje ble produktsjef. Kort tid etter dette ble Kvasir Jr erstattet av en ny tjeneste for barn, Kvasir Barn og Ung. Tjenesten er basert på Kvasirs nettsøk, men med familiefilter som standard og med elementer fra Sols barnesider Sol Barn og Ung.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.