Kurt Jooss, tysk danser, koreograf, pedagog og ballettleder, dannet sitt første ensemble – Folkwang Tanztheater – i 1928, påvirket av Jaques-Dalcrozes og Labans ideer. Av politiske grunner forlot han Tyskland i 1933 og fikk benytte Dartington Hall i Storbritannia. Herfra turnerte Jooss-balletten verden over. Jooss' viktigste verk er Det grønne bord (1932) til musikk av Fritz Cohen og scenografi av Hein Heckroth – to av hans nærmeste medarbeidere gjennom mange år. Det grønne bord handler om diplomatenes fåfengte fredsbestrebelser og krigens redsler; Jooss utvidet det dansede teaters muligheter til politisk stillingtagen og kritikk av samfunnet gjennom en teknikk som bevisst blandet «frie» og «klassiske» bevegelser.

Den nye retning Jooss gav scenedansen, har bl.a. hans elev Birgit Cullberg ført videre. I 1949 gjenopptok Jooss sin virksomhet i Essen, der han var aktiv frem til 1968. Blant hans viktigste verker er Storbyen (1932), Ball i det gamle Wien (1932), Syv helter (1933), Den fortapte sønn (1933), Speilet (1935), Johann Strauss i kveld! (1935), Chronica (1939) og Fest på slottet (1943).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.