Kunsthåndverk og design i Sverige

Jonas Hultsten (mester i Stockholm 1773-1794). Kommode. Finert tre og forgylt messing.

Det er mange paralleller i utviklingen i det svenske og norske kunsthåndverket i eldre tid. Men mens det norske kunsthåndverket var under innflytelse av det britiske og nederlandske, var det svenske i langt sterkere grad påvirket av tysk og fransk kunsthåndverk. Dermed finner vi en helt annen prakt i Sverige enn det mer borgerlige og funksjonelle i Norge.

1700-tallet

Terrin i tinnglasert og håndmalt fajanse. Utført ved Marieberg under E. Ehrenreichs periode 1758-1766.

Gullalderen i svensk kunsthåndverk regnes for å være siste halvdel av 1700-tallet. Utgangspunktet for det svenske var de franske motestilene – rokokkoen og nyklassisismen, som i den svenske versjonen fikk et preg av behersket eleganse. Av rokokkomøblene ble den rundmagede, finérkledde kommoden en av de mest populære typene.

Nyklassisismen fikk sin nasjonale svenske versjon – den gustavianske stilen – med enkle, klassisistiske møbelformer, gjerne malt i lyse farger.

Den svenske keramikktilvirkningen ble viktig i siste halvdel av 1700-tallet med fabrikker som Marieberg og Rörstrand. En helt spesiell svensk særegenhet var kakkelovnene. Framstillingen av porfyr i Älvdalen ble også internasjonalt kjent.

1800-tallet

Alf Wallander. Kaffeservise. Modell: Trollsländan. Produsert ved Rörstrand.

1800-tallet var dominert av de internasjonale stilretningene som man kunne møte på de mange verdensutstillingene fra 1851 og utover. Det var først i årene rundt 1900 at det igjen kom frem nasjonale strøminger i det svenske kunsthåndverket. Pionerene i den svenske jugendstilen var Alf Wallander og Gunnar Wennerberg. I arbeiderne deres, som var i de fleste materialer, kunne man se en utstrakt bruk av svenske naturmotiver.

Stockholmsutstillingen 1897

Stockholmsutstillingen (Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897) ble en stor manifestasjon av det svenske kunsthåndverket og industrien. Sverige var kommet langt innen den teknologiske utviklingen sammenlignet med mange andre land. På telefoniens område var man ledende. I 1890-årene var Stockholm den byen i verden med mest telefoner per innbygger. Det skyldtes i stor grad telefonprodusenten L. M. Ericson.

Ellen Key og ekteparet Larsson

Den radikale kvinnesaksideologen Ellen Key fikk stor betydning for bosituasjonen. Med boken Skönhet för alla (1899) propaganderte hun for rene, lyse hjem og med funksjonelle møbler. Ekteparet Carl og Karin Larsson levde i Sundborn, Dalarna. Hun innredet hjemmet, mens han malte akvareller som skildret det og familielivet. Bildene ble brukt som illustrasjoner i bøker som De mina (1895) og Ett hem (1899). Bøkene fikk enorm påvirkningskraft, både i Sverige og internasjonalt.

Fra 1900 til 2000-tallet

Glasskunst

Simon Gate. Vase i kunstglass. Utført ved Orrefors. Ca. 1916.

Den svenske glasskunsten ble verdensberømt på begynnelsen av 1900-tallet. Formgiverne Simon Gate og Edward Hald virket hos Orrefors, der de tegnet rimelig bruksglass og eksklusiv glasskunst. Spesielt viktig var glassverkets deltakelse på verdensutstillingen i Paris i 1925.

Arielglass og Äpplet

I løpet av 1930-årene utviklet Vicke Lindstrand og Edvin Öhrström arielglasset, som er et tykt formet kunstglass med luftblærer. Etter andre verdenskrig fikk svensk glasskunst et bredt nedslagsfelt. Erik Höglunds munnblåste luseglass på 1950-tallet var viktig for den frie glasskunstens utvikling. Ingeborg Lundins friblåste vase «Äpplet» ble et symbol for det svenske glasset i 1952. Hun videreutviklet og forfinet ariel-teknikken de kommende tiårene.

Popglass

Gunnar Cyrén arbeidet som industridesigner og glasskunstner. Hans popglass med striper i sterke farger vakte oppmerksomhet da det først ble utstilt omkring 1967. Eva Englunds graalglass var med eksistensialistiske motiver, av mennesker i sorg og med plagede uttrykk. Bertil Vallien har også lenge arbeidet med menneskehodet som et sentralt tema. Ulrica Hydman-Vallien utviklet etter hvert kunstglasset til et populærkulturelt medium.

Glass

Åsa Jungnelius og Ludvig Löfgren har på 2000-tallet revitalisert svensk glasskunst. Jungnelius' leppestift og kjønnsorgan i glass har skapt stor oppmerksomhet. Löfgrens Hot Rod er både provoserende og vulgær.

Stiler og tendenser

«Vackrare vardagsvara» og sosial design

Etter 1919 fikk Gregor Paulssons slagord «Vackrare vardagsvara» stor betydning, særlig gjennom arbeidet til Svenska Slöjdföreningen. Ideen bak Paulssons propagandaarbeid var at man måtte ta i bruk den nye teknikken. Spesielt med tanke for å utvikle nye former til nye produkttyper på maskinell basis. Med på laget hadde han Elsa Gullberg som aktivt formidlet nye designere til industrien.

Hemutställningen

Hemutställningen i 1917 på Liljevalchs Konsthall ble en milepæl med sitt sosialestetisk program. Målet til Svenska Slöjdföreningen var å få industrien til å produsere design for alle samfunnsklasser. Wilhelm Kåge fikk sitt gjennombrudd med Arbetarservisen for Gustavsberg.

Klassisisme og funksjonalisme

Sven Markelius stålrørstol ble produsert av AB Stockholms Nya Järnsängsfabrik i 1930 til Stockholmsutstillingen.

I 1920-årene dominerte den såkalte tjugotalsklassisismen, og det var på denne tiden at det svenske kunsthåndverket for alvor ble internasjonalt kjent. På Stockholmsutstillingen i 1930 fikk funksjonalismen et viktig gjennombrudd. Ingegerd Torhamns tepper på utstillingen balanserte mellom brukskunst og billedkunst. Sven Markelius, Uno Åhrén og Sigurd Lewerentz bidro med nyskapende møbler. Året etterpå kom den propagandistiske boken Acceptera, der flere progressive arkitekter var forfattere.

Scandinavian design

Folke Arströms spisebestikk Focus de Luxe ble designet for Gense i 1955.

Scandinavian design hadde sin storhetsperiode i 1950- og 1960-årene. Det ble en formgivning tilpasset de sosialdemokratiske ideer. Innen porselensindustrien var Gustavsberg og Rörstrand de dominerende, med designere som Stig Lindberg, Lisa Larsson, Hertha Bengtsson og Carl-Harry Stålhane. Metallindustrien opplevde også et stort oppsving, med godt designede bruksforemål i rustfritt stål til en rimelig penge. Gense hadde designere som Pierre Forsell og Folke Arström, mens Nilsjohan brukte blant andre Gunnar Åkerling og Sigvard Bernadotte. Sistnevnte designet klassikeren Röda Clara, en boksåpner i rød, slagfast plast.

Avantgarde og POP

I slutten av 1960-årene og litt inn på 1970-tallet kom en ny generasjon formgivere og kunsthåndverkere som brøt med Scandinavian design. De var påvirket av OP-kunsten og populærkulturen. Innredningsindustrien gjennomgikk store forandringer. Designerduoen Tom Ahlström og Hans Ehrich laget den radikale gulvlampen Lucifer i lakkert rød, blå og gul for Fagerhult (1975). Innovator stod bak storselgeren Stuns, en stålrørstol som lett kunne monteres av kjøperen. 10-gruppen formga fargesterke og provokative mønster til tekstiltrykk som de solgte i en egen butikk i sentrale Stockholm. Perioden var også sterkt preget av venstresidens politiske budskap. Det kom særlig frem i kunsthåndverket, som tekstilkunsten og keramikken.

Møbel- og innredningsindustrien

Carl Westman og Arbetarmöbeln

Svenske arkitekter og kunstnere var under det sene 1800-tallet påvirket av den engelske Arts and crafts-bevegelsen. Enkle og robuste håndverksmøbler i svenske tresorter ble foretrukket. Carl Westmans Arbetarmöbeln er en type tilsvar på William Morris' engelske møbler for de bemidlede akademikerne. Som i flere tilfeller ønsket man å nå ut til arbeiderklassen, men det var på begynnelsen av 1900-tallet mer en utopi, som gikk i oppfyllelse først sent i mellomkrigsårene.

Bruno Mathssons laminerte møbler

Bruno Mathssons laminerte møbler i lyse tresorter bidro til å synliggjøre svensk design internasjonalt i 1930-årene.

Med funksjonalismen og industriens rasjonaliseringer var det også mulig å lage rimeligere møbler for det brede flertall. Den tyske Bauhaus-bevegelsen påvirket svenske arkitekter til å lage tidsriktige møbler i stålrør, som etter hvert ble et rimeligere alternativ til tradisjonelle tremøbler. Revolusjonerende var Bruno Mathssons laminerte møbler, som i 1930-årene ble en sterk merkevare for svensk design internasjonalt.

Svenska Möbelfabrikerna

Etter andre verdenskrig var den svenske økonomien i sterk vekst. Sosialdemokratiet fordelte godene og velferdsstaten ble fundamentet i samfunnet. Det resulterte i en voksende middelklasse med forandrede forbruksvaner. Møbelindustrien tilpasset seg nye vilkår og laget kvalitetsmøbler til rimelige priser. En av de førende bedriftene var Svenska Möbelfabrikerna i Bodafors. Bertil Fridhagens modeller i avslepen konservativ smak fikk stort nedslag hos allmennheten.

IKEA

Ingvar Kamprads firma IKEA er viktig for svensk møbel- og innredningsindustri. Det har med sine flatpakkemøbler revolusjonert møbelindustrien over hele verden. I 2018 hadde firmaet 422 varehus i over 50 land og omsatte for 390 milliarder norske kroner.

Källemo mot strømmen

Mats Theselius´ stol Hommage á Sigurd Lewerentz ble produsert i 2012 i 123 eksemplarer av Källemo. Stolen er som navnet tilsier en hyllest til den svenske arkitekten Sigurd Lewerentz.

Samtidig som Sverige har en møbelindustri med fokus på forbrukermarkedet, har Källemo satset på annerledes design av høy kunstnerisk kvalitet. Jonas Bohlin tegnet stolen Concrete i støpt betong og satte firmaet i det internasjonale søkelyset. Siden 1990 har Mats Theselius vært deres førende designer.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Siesing, Andreas (2015). Svenska möbler : folkhemsform i ull, jakaranda, furu och bok 1949-1970, Atlantis
  • Brunnström, Lasse (2011). Svensk designhistoria, Raster
  • Ambjörnsson, Ronny (2012). Ellen Key : en europeisk intellektuell, Albert Bonniers Förlag

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg