Med unntak av urbefolkningens kunsthåndverk, finner man det tidligste kunsthåndverket i begynnelsen av 1600-tallet. Hovedsentra var de største byene på østkysten. Det tidligste kunsthåndverket lå tett opp til forbildene i Europa.

Det første glassverket ble etablert av engelske nybyggere i Jamestown, Virginia, i 1608. Flere verk ble anlagt på 1600-tallet, og de produserte først og fremst flasker, vindusglass og glassperler til bruk i handelen med den amerikanske urbefolkningen. Disse glassverkene fikk ikke lang levetid. De første suksessrike glassverkene ble grunnlagt midt på 1700-tallet. Gjenstandene var inspirert av europeisk glass. På 1800-tallet utnyttet amerikanske glassverk den nyutviklede pressglass-teknikken, og utviklet ved hjelp av den en typisk amerikansk glasskunst. Midt på 1800-tallet var ca. 75 % av den amerikanske glassproduksjonen pressglass.

Tradisjonell, folkelig leirgods-produksjon kan man finne tilbake til slutten av 1600-tallet. På 1700-tallet fantes den største keramikk-produksjonen i New England. Leirgods med blyglasur var vanligst frem til slutten av 1700-tallet, da man mange steder gikk over til steingodsproduksjon. Denne overgangen skyldtes først og fremst at man oppdaget hvor skadelig blyglasuren var. Den første porselensproduksjonen i USA ble etablert i Philadelphia, Pennsylvania, i 1769, men den var i drift i bare tre år.

Amerikansk møbelproduksjon har eksistert fra de første nybyggerne slo seg ned. Et samlebegrep om disse møblene som ble produsert fra begynnelsen av 1600-tallet og frem til 1789, er American Colonial Style. Møblene lå nær opp til de europeiske forbildene og representerer de ulike stilperioder vi finner på samme tid i Europa. Shaker-samfunnet, hovedsakelig i staten New York, utviklet på slutten av 1700-tallet og på 1800-tallet en særpreget møbelstil preget av enkelhet og gode proporsjoner.

Et av de viktigste feltene i amerikansk kunsthåndverk har vært sølvsmedkunsten. På 1600-tallet var de to store sølvsentrene Boston og New York. I Boston arbeidet man først og fremst etter engelske forbilder, mens man i New York holdt seg til den nederlandske sølvtradisjon. Mange hugenotter slo seg ned i New York mot slutten av 1600-tallet, og de brakte med seg franske forbilder. Utover på 1700-tallet utviklet det seg flere særpregete former i den amerikanske sølvsmedkunsten, som for eksempel en spesiell øreskål og ulike skjetyper.

Art nouveau-stilen rundt 1900-tallet kom til å få stor betydning i det amerikanske kunsthåndverket. En rekke keramikk-verksteder så dagens lys. Det mest kjente firmaet som produserte både glass, smykker og sølv- og emaljearbeider var Tiffany & Co. Særlig kjent er deres lamper og glassmalerier fra årene rundt 1900.

Etter den andre verdenskrig har kunsthåndverket i USA opplevd en rik blomstringsperiode. I slutten av 1950-årene tok flere kunsthåndverkere et oppgjør med funksjonalismen og utviklet et formspråk som lot det kunstneriske uttrykket dominere. Keramikeren Peter Voulkos og glasskunstneren Harvey Littleton ble forbilde for mange europeiske kunsthåndverkere.

Fra 1980-årene kom norsk kunsthåndverk til å bli sterkt inspirert av det amerikanske. Den mangel på respekt for tradisjonene og viljen til eksperimentering som vi har sett i det nye amerikanske kunsthåndverket, har vunnet gjenklang hos norske kunsthåndverkere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.