kunst og arkitektur i Afghanistan
Møteplass for mange kulturer
Fra første årtusen etter vår tidsregning oppstod det, under vekslende dynastier, interessante møter mellom gresk-romersk, indisk og buddhistisk kunst, i Afghanistan, særlig i det som kalles Gandhara-perioden.
Det finnes fremdeles rester av buddhistisk kunst og arkitektur, selv om mye ble ødelagt av talibanerne. Det billedfiendtlige regimet gikk hardt til verks mot landets billedkunst, både den som var i museer og andre steder. Det mest kjente tilfellet var de store Buddha-statuene i Bamian-dalen, de største Buddha-statuene i verden. Her lå det en gammel klippehelligdom med de to store statuene fra 100-tallet etter vår tidsregning hugd ut i fjellveggen; statuene var preget av iransk innflytelse. I mars 2001 sjokkerte Taliban-regimet den kulturinteresserte verden ved å sprenge og skyte dem i stykker.
En annen kultur det finnes spor etter, er den persisk-sassanidiske fra omkring 870. Dette sees blant annet i arkitektoniske løsninger på kuppelbygninger.
Kunst og arkitektur fra den islamske perioden
Fra 900-tallet styrket islam sin stilling, og ble etter hvert den dominerende religionen og den kulturelle kraften i landet. Det fornemste byggverket fra denne tiden er en moské i Mazar-i-Sharif, viet kalifen Ali. Dessuten finnes flere praktfulle minareter. Herat i den vestlige delen av landet var en viktig by fra 1000-tallet, på 1400-tallet begynte dens blomstringstid. Byen hadde mange monumentalbygg, og var dessuten et viktig senter for produksjon av finere stoffer. Iransk stil dominerte i billedkunst og arkitektur. Moskeen i Herat er et eksempel på timuridisk arkitektur fra tidlig på 1400-tallet. Herat var også kjent for sine miniatyrmalerier. Det meste var illustrasjoner til litteratur, særlig poesi. Perspektivet ble innført etter mongolsk forbilde. Arbeidene fra Herat er mer detaljerte og levende enn tilsvarende arbeider fra Shiraz i Iran, som var det andre viktige senteret for illuminasjonskunst. Den fremste av malerne i Herat var Behzad.
På 1900-tallet ble malerkunsten i Afghanistan ofte brukt til å uttrykke ulike nasjonalistiske synspunkter. Den var da inspirert av både vestlige retninger og eldre islamsk kunst, for eksempel Herat-stil.
Krigen i Afghanistan og dens konsekvenser
Hvor mye av landets billedkunst og arkitekturarv som er bevart etter Taliban-regimets billedstorming og årene med krig er ukjent, men at en stor del er blitt ødelagt eller påført skader er åpenbart.
Les mer i Store norske leksikon
Eksterne lenker
- Ellingsen, Henriksen og Sylvester, redaktører (2012): Afghanistan : den gjemte historien : 10. mai-2. september 2012 (Nasjonalbiblioteket, begrenset tilgang)
- Hiebert og Cambon (2008): Afghanistan : hidden treasures from the National Museum, Kabul (Internet Archive)
- Rice og Rowland (1971): Art in Afghanistan: objects from the Kabul Museum (Internet Archive)
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.