Kunst i Nigeria

Mannlig figur
Katsina-kulturen. Cirka 200 fvt.–500 evt.
Av .
Nigeria

Portretthode i bronse av en oni-konge fra Ife, 1300-tallet.

Av /KF-arkiv ※.
Fragment av en mannlig figur
Skulptur fra Sokoto-folket i Nigeria, cirka 500-200 fvt. Skulpturen befinner seg i Yales samling av afrikansk kunst.
Av /Yale University Art Gallery.
Lisens: CC BY 2.0

Artikkelstart

Nigeriansk kunsthistorie strekker seg fra steinalderkulturens terrakottafigurer til seinmodernistisk politisk og sosialt orientert kunst. En rekke nigerianske samtidskunstnere har gjort seg bemerket på den internasjonale kunstscenen etter 2000.

Eldre billedkunst

De eldste kunstverkene som er kjent fra det nåværende Nigeria, er stiliserte terrakottafigurer, særlig i form av menneskehoder, som er funnet på Benue-platået i det sentrale Nigeria. Disse figurene stammer fra nok-kulturen, en avansert steinalderkultur som blomstret i tiden cirka 500 fvt.–cirka 200 evt. Nok-kulturens billedhuggerkunst har trolig gitt impulser til tradisjonen som skapte de berømte bronse- og terrakottahodene i Ife og Benin.

Fra 1100-tallet og fremover ble påvirkningen fra islamsk kunst og kultur gradvis sterkere i Nord-Nigeria, noe som blant annet kom til uttrykk i hausaenes geometrisk pregede ornamentikk, hvor arabiske forbilder har fått en lokal tilpasning. Hausaene er også kjent for fremragende lærarbeider, gull- og sølvsmedkunst, veving og broderi.

Folkegrupper i det sentrale og østlige Nigeria utviklet en høytstående skulpturkunst. Blant disse kulturenes fremste produkter er de rikt dekorerte maskene som, i tillegg til bærerens hode, ofte også dekker store deler av overkroppen. Dette er dels seremonielle masker, som tilkjennegir bærerens sosiale rang, dels rituelle masker, som særlig brukes av medlemmer i «hemmelige selskaper».

Yorubaene utviklet en sterkt naturalistisk billedhuggerkunst allerede på 1100-tallet. Mange av verkene som er bevart, var opprinnelig portretter av medlemmer av den kongelige familien i Ife. Opp mot vår egen tid har imidlertid også yorubaenes skulpturer fått et mer stilisert preg, samtidig med at de dekorative detaljene har fått en bredere plass, særlig i form av geometriske ornamenter.

Billedkunst etter 1900

Europeisk malerkunst ble introdusert til Nigeria på slutten av 1800-tallet, først gjennom billige reproduksjoner og illustrasjoner i magasiner, religiøs litteratur med mer. Aina Onabolu (1882–1963) regnes som den første nigerianske kunstneren som malte i en vestlig inspirert stil. Han la vekt på anatomiske detaljer, brukte lys og skygge og et strengt lineært perspektiv. Hans portrett Fru Spencer Savage regnes som et hovedverk i moderne nigeriansk maleri.

I 1920-årene laget Justus Akeredolu treskulpturer i en realistisk stil, populære motiver var Mor og barn. Hans viktigste inspirasjonskilder var europeisk religiøs skulptur og fotografi, men han var også bevisst Nigerias egne skulpturtradisjoner. Han utformet den såkalte «thorn-skulpturen» – miniatyrskulpturer som fremstilte scener fra dagligliv, skåret til fra de store tornene på silkebomullstrær – som senere ble vulgarisert for turistmarkedet.

I 1930-årene oppfordret den britiske arkeologen Kenneth Murray malere til å gjengi sine egne miljøer. I 1940- og 1950-årene introduserte Akinola Lasekan (1916–1972) genremaleri i nigeriansk kunst. Han var også landets fremste politiske tegner og motarbeidet aktivt det britiske kolonistyret.

Ben Enwonwu var landets, og Afrikas, ledende kunstner i 1950-årene. Et av hans tidligste arbeider var statuen av Elisabeth 2. i parlamentet i Lagos, utført i en naturalistisk ibo-inspirert stil. Uttrykksformen ble etter hvert mer stilisert, hans skulpturer i tre, metall samt bronse er preget av afrikanske tradisjoner. Enwonwu var blant de første afrikanske kunstnerne som fikk internasjonal anerkjennelse, og han ble et forbilde for tilhengere av svart nasjonalisme verden over. Enwonwu-krateret på planeten Merkur er oppkalt etter ham.

Zaria Art Society

Zaria Art Society, også omtalt som «Zaria-rebellene», ble etablert i slutten av 1950-årene. Blant gruppens fremste kunstnere var maleren Uche Okeke (1933–2016) og maleren og skulptøren Demas Nwoko (født 1935). De blandet elementer fra eldre og nyere tradisjoner i en modernistisk preget stil. Med etableringen av Zaria Art Society fikk terrakotta-skulpturen en renessanse i nigeriansk kunst. Demas Nwokos skulpturer er påvirket av nok-kulturens terrakottafigurer i form og teknikk, men hadde aktuelle temaer.

Felix Idubor (1928–1991) var kjent for sine glatte skulpturer i ibenholt, men hans viktigste arbeider er en rekke utskårne dører i offentlige bygninger, og statuer som Mor Afrika. I Oshogbo-verkstedene i Vest-Nigeria ble det i 1960-årene laget rituelle skulpturer i en upretensiøs stil, som forenet en ekspresjonistisk tendens med moderne skulptur fra Zimbabwe (såkalt Shona). Malerkunsten er kjennetegnet av spontanitet og er inspirert av både primitivisme og ekspresjonisme.

Etter borgerkrigen – Nsukka-skolen

Under og etter borgerkrigen i 1967–1970 ble det laget propagandakunst i en likefrem og direkte stil. Denne tendensen ble videreført av Nsukka-skolens kunstnere. I 1970-årene var tre tendenser synlig i nigeriansk maleri: Oshogbo-skolens nativisme, genremaleri og Nsukka-skolens sosialrealisme.

Nsukka-skolen gjenoppdaget og videreutviklet også iboenes kropp- og muralmaleri. Den nye retningen ble kalt ulisme og kjennetegnes av delikate linjer og former og bruk av symbolske og dekorative motiver. Blant retningens fremste utøvere er maleren og grafikeren Uzo Egonu (1931–1996), lenge Nigerias mest kjente kunstner utenlands. Ulismen og Nsukka-skolens sosiale og politiske kunst var blant de tydeligste tendensene i nigeriansk maleri mot slutten av 1900-tallet.

1980-årenes sjangerblanding

Fra 1980-årene arbeidet en rekke yngre kunstnere i en dristig og særegen stil. Eldre tradisjoner som trepanelskulptur ble fornyet, og man blandet grafisk og plastisk kunst. Bruce Onobrakpeya (født 1952) utviklet en dyptrykkteknikk, plastograph, utført i epoxy og linoleum. Han blir av mange regnet som landets fremste grafiske kunstner, og hans arbeider ble valgt ut til å representere Nigeria ved biennalen i Venezia i 1990.

Originaliteten og vitaliteten i nigeriansk skulptur fra 1990-årene av er godt representert av Obiora Anidi (født 1957). Han bruker alt fra metallbiter, ståltråd og betong til marmor i sine arbeider, og særlig kjent er hans elegante stiliseringer av menneskefigurer. Portrett- og landskapsmaleren Chinwe Chukwuogo-Roy (1952–2012) ble den andre kunstneren fra Nigeria, etter Ben Enwonwu, til å portrettere Elisabeth 2., med sitt offisielle dronningportrett i 2002.

Nyere samtidskunst

Blant internasjonalt anerkjente nigerianske samtidskunstnere etter 2000 finnes den amerikansk-nigerianske performance- og videokunstneren Wura-Natasha Ogunji (født 1970), maleren og installasjonskunstneren Victor Ehikhamenor (født 1970), maleren og collagekunstneren Njideka Akunyili Crosby (født 1983) og lyd- og installasjonskunstneren Emeka Ogboh (født 1977). Britisk-nigerianske Yinka Shonibare (født 1962) og Chris Ofili (født 1968) utmerket seg i 1990- og 2000-årenes britiske og internasjonale samtidskunst med postkonseptuelt og politisk maleri og tekstilarbeid.

Antwerpen-bosatte Otobong Nkanga (født 1974) står i en særstilling blant en ny generasjon nigerianske kunstnere i internasjonal sammenheng. Hennes kunstneriske virke omfatter tegning, installasjon, tekstilarbeid, fotografi, skulptur og performance, og tematiserer råvareproduksjon og utvinning og hvordan dette påvirker mennesker og natur. Nkanga er blitt tildelt flere internasjonale utmerkelser for sitt arbeid, deriblant den første Lise Wilhelmsen Art Award ved Henie Onstad Kunstsenter i 2019.

Den nigerianske kuratoren Okwui Enwezor (1963–2019) var en av den internasjonale kunstscenens sentrale skikkelser på 2000-tallet. Han var blant annet hovedkurator for documenta-utstillingen i Kassel i 2002 og kunstnerisk leder for Veneziabiennalens hovedutstilling i 2015.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg