Fra prehistorisk tid finnes hulemalerier i Acacus i Sahara, øst for Ghats, med fremstillinger av mennesker og dyr.

Minnesmerker fra romersk tid finnes i Sabratha og Leptis Magna, øst for Tripoli. Italienske utgravninger i 1920-årene avdekket imponerende minnesmerker fra romertiden. I Leptis Magna fantes forum med basilika, triumfbue, termer, amfiteater med mer. I Sabratha står et av de vakreste romerske amfiteatre med bevart front, fra 100-tallet evt. Rester av bysantinsk kunst fra omkring 500 evt. er også funnet.

Ruiner av moskeer og palassarkitektur fra fatimidisk tid (900-tallet) finnes i Sultan og Ajdabiya, sør for Benghazi. An-Najat-moskeen fra 1200-tallet er den eldste bevarte moskeen i Tripoli. På 1700-tallet ble det reist en rekke moskeer dekorert med mønstret kakkel, importert fra Tunisia, og med rikt dekorerte porter i tre og metall. Medinaen i Tripoli er ikke nevneverdig forandret siden 1600-tallet, men er i dårlig forfatning.

Ørkenbyene Ghadamis og Ghats har en særegen leirearkitektur med overbygde gater og interiører utsmykket med geometriske relieffdekorasjoner.

Fra kolonitiden (1912–42) finnes italiensk-inspirert arkitektur. De fleste kirker er omgjort til moskeer. Det har vært stor byggeaktivitet i Tripoli, som ble svært ødelagt under den andre verdenskrig, og i Benghazi. Av nyere arkitektur må særlig nevnes Garyounis-universitetet i Benghazi (1966–77), tegnet av James Cubitt.

Moderne kunst i vestlig forstand fikk aldri fotfeste i Libya som den gjorde i de andre nordafrikanske landene, og utviklingen ble ført videre av enkeltpersoner heller enn av bevegelser. Gaddafis kulturrevolusjon fra 1973 gikk blant annet ut på å ødelegge anti-islamske og anti-arabiske elementer. Den mest kjente libyske maler, Ali Omer Ermes (f. 1945), arbeider i en moderne kalligrafisk stil og bruker arabiske bokstaver grafisk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.