Kunst i Laos er i hovedsak religiøs buddhistisk kunst.

I skulptur er buddhafigurer og scener fra buddhistisk mytologi mest typisk, utført i bronse og andre metaller, stein, tørrlakk og terrakotta. Laotisk skulpturkunst er sterkt påvirket av thai-buddhistisk kunst, men viser også impulser fra hinduisk og khmer-kunst. En av de mest bemerkelsesverdige skulpturene er et Vishnu-hode i sølv fra 600-tallet funnet nær Vat Phu. Laotiske buddhaskulpturer ble gjerne laget i bronse eller tre, sjelden i stein.

Den eldste laotiske buddhistiske skulpturen er en fire meter høy bronsetorso av Buddha (Vat Manorom) fra 1372–1373. En rekke bronsestatuer ble laget i området rundt Vientiane og i sørlige Laos. En av de vakreste er den sittende Maravijaya Buddha fra 1500-tallet i Vat Sisaket, Vientiane. Karakteristisk for denne og lignende skulpturer er en elegant torso, lange smale hender og ansikt med ørnenese. Skulpturene på 1600- og 1700-tallet ble slankere modellert og nesen ytterligere markert. Treskulpturene var gjerne stående buddhaskikkelser og svært slanke. De ble hugd ut av hele stammer og kan være opptil 2 m høye. De er ofte svartlakkerte med et lag rødfarge over, og siden forgylt.

Fra slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet finnes godt bevarte trerelieffer. Vinduer, dører og vegger ble dekorert med trerelieffer. Motivene var ofte rosetter, volutter og geometriske ornamenter samt mytologiske fremstillinger av mennesker og dyr. I 1960- og 1970-årene ble denne tradisjonen gjenopptatt, og man har fått en renessanse for trerelieffer i laotisk kunst.

Eldre manuskripter inneholder få illustrasjoner, men har fin kalligrafi. Veggmalerier og malerier på dører, vinduer og vegger finnes i templene, men veggmalerier fra før 1850 er ødelagt på grunn av klimaet. Maleriene er vanligvis i flere farger eller i bladgull på en svak rød eller svart bakgrunn og viser scener fra Buddhas liv og thai- og lao-versjoner av Ramayana. Maleriene er sterkt inspirert av thaimalerier, men også kinesisk innflytelse er tydelig. Siden uavhengigheten i 1953 har også malerkunsten søkt inspirasjon i tradisjonelt laotisk maleri, slik som skulpturen har hentet impulser fra eldre laotisk treskjærerkunst.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg