Kunst i Laos

Artikkelstart

Kunst i Laos er i hovedsak religiøs buddhistisk kunst.

I skulptur er buddhafigurer og scener fra buddhistisk mytologi mest typisk, utført i bronse og andre metaller, stein, tørrlakk og terrakotta. Laotisk skulpturkunst er sterkt påvirket av thai-buddhistisk kunst, men viser også impulser fra hinduisk og khmer-kunst. En av de mest bemerkelsesverdige skulpturene er et Vishnu-hode i sølv fra 600-tallet funnet nær Vat Phu. Laotiske buddhaskulpturer ble gjerne laget i bronse eller tre, sjelden i stein.

Den eldste laotiske buddhistiske skulpturen er en fire meter høy bronsetorso av Buddha (Vat Manorom) fra 1372–1373. En rekke bronsestatuer ble laget i området rundt Vientiane og i sørlige Laos. En av de vakreste er den sittende Maravijaya Buddha fra 1500-tallet i Vat Sisaket, Vientiane. Karakteristisk for denne og lignende skulpturer er en elegant torso, lange smale hender og ansikt med ørnenese. Skulpturene på 1600- og 1700-tallet ble slankere modellert og nesen ytterligere markert. Treskulpturene var gjerne stående buddhaskikkelser og svært slanke. De ble hugd ut av hele stammer og kan være opptil 2 m høye. De er ofte svartlakkerte med et lag rødfarge over, og siden forgylt.

Fra slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet finnes godt bevarte trerelieffer. Vinduer, dører og vegger ble dekorert med trerelieffer. Motivene var ofte rosetter, volutter og geometriske ornamenter samt mytologiske fremstillinger av mennesker og dyr. I 1960- og 1970-årene ble denne tradisjonen gjenopptatt, og man har fått en renessanse for trerelieffer i laotisk kunst.

Eldre manuskripter inneholder få illustrasjoner, men har fin kalligrafi. Veggmalerier og malerier på dører, vinduer og vegger finnes i templene, men veggmalerier fra før 1850 er ødelagt på grunn av klimaet. Maleriene er vanligvis i flere farger eller i bladgull på en svak rød eller svart bakgrunn og viser scener fra Buddhas liv og thai- og lao-versjoner av Ramayana. Maleriene er sterkt inspirert av thaimalerier, men også kinesisk innflytelse er tydelig. Siden uavhengigheten i 1953 har også malerkunsten søkt inspirasjon i tradisjonelt laotisk maleri, slik som skulpturen har hentet impulser fra eldre laotisk treskjærerkunst.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg