Sammenlignet med andre land i Latin-Amerika er det sparsomt med arkeologiske funn i Argentina. I den nordvestre delen av landet har man gjort de mest interessante funnene; hovedsakelig mindre dyre- og menneskelignende figurer i tre, samt ulike keramikkarbeider. Disse arbeidene stammer fra en rekke ulike kulturer som har eksistert i dette området over lang tid, delvis under sterk innflytelse av innvandret inkakultur. Chaco-Santiagueno-regionen er et annet område med svært gammel bosetning. Fugle- og menneskefigurer er hyppig forekommende. I Patagonia i syd finnes blant annet tegninger av hender og hulemalerier av dyr og geometriske mønstre.

Av kolonitidens pioner-arkitektur er lite bevart. Det finnes en rekke kirker og enkelte private hus fra 1600-tallet både i Buenos Aires og Córdoba. De er utført i en særegen stil, sterkt influert av spansk-maurisk barokk.

Moderne billedkunst på 1800-tallet var hovedsakelig inspirert av fransk kunst. Den første betydelige argentinske kunstner var Carlos Morel (1813–94), neste generasjon kan stå representert ved Ernesto Cárcova (1866–1927). På 1900-tallet søker argentinske kunstnere inspirasjon fra flere kilder: europeisk samtidskunst, moderne meksikansk kunst, lokal kultur og historie. I 1930-årene arbeidet Pedro Figari i en naivistisk impresjonistisk uttrykksform, mens kubisten Emilio Pettoruti arbeidet i en mer moderne stil. I etterkrigstiden arbeidet Raquel Forner i en figurativ ekspresjonistisk uttrykksform, og Antonio Berni i et klart sosialrealistisk formspråk.

Moderne impulser i arkitektur tidlig på 1900-tallet ble formidlet av blant andre Victor Maeno, Alejandro Virasoro og Le Corbusier-assistenten Ferrari Hardoy.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.