Kunsten i Argentina deles i tre perioder. Før-Europeisk tid, kolonitiden og etter kolonitiden.

Sammenlignet med andre land i Latin-Amerika er det sparsomt med arkeologiske funn i Argentina. I den nordvestre delen av landet har man gjort de mest interessante funnene; hovedsakelig mindre dyre- og menneskelignende figurer i tre, samt ulike keramikkarbeider. Disse arbeidene stammer fra en rekke ulike kulturer som har eksistert i dette området over lang tid, delvis under sterk innflytelse av innvandret inkakultur. Chaco-Santiagueno-regionen er et annet område med svært gammel bosetning. Fugle- og menneskefigurer er hyppig forekommende. I Patagonia i syd finnes de berømte Cueva de las Manos (spansk for Grotten med hendene), 7300 f.Kr., i provinsen Santa Cruz, og er skrevet inn i UNESCOs verdensarvliste. På huleveggene er det malt hundrevis av hender. Her er også malerier av dyr og geometriske mønstre.

I 1516 ble Argentina en spansk koloni. Av kolonitidens pioner-arkitektur er lite bevart. Det finnes en rekke kirker og enkelte private hus fra 1600-tallet både i Buenos Aires og Córdoba. De er utført i en særegen stil, sterkt influert av spansk-maurisk barokk.

Moderne billedkunst på 1800-tallet var hovedsakelig inspirert av fransk kunst. Den første betydelige argentinske kunstner var Carlos Morel (1813–94), neste generasjon kan stå representert ved Ernesto Cárcova (1866–1927). På 1900-tallet søker argentinske kunstnere inspirasjon fra flere kilder: europeisk samtidskunst, moderne meksikansk kunst, lokal kultur og historie. I 1930-årene arbeidet Pedro Figari i en naivistisk impresjonistisk uttrykksform, mens kubisten Emilio Pettoruti arbeidet i en mer moderne stil. I etterkrigstiden arbeidet Raquel Forner i en figurativ ekspresjonistisk uttrykksform, og Antonio Berni i et klart sosialrealistisk formspråk.

Samtidskunsten spenner meget vidt. Luis Felipe Noé (f. 1933) er maler og kunstteoretiker, og har vært toneangivende for det nyfigurative maleri siste halvdel av 1900-tallet. Pop-kunstneren Marta Minujín (f. 1943) regnes som Argentinas svar på Andy Warhol, gjerne store og spektakulære installsjoner. Nicola Constantino (f. 1964) , som er kjent for sine kontroversielle, gjerne makabre skulpturer, installasjoner, videoer om kropp og kjønnsidentitet. Leandro Elrich (f. 1973) er en internasjonalt kjent konseptkunstner som utfårmer monumentale optiske illusjoner.

Moderne impulser i arkitektur tidlig på 1900-tallet ble formidlet av blant andre Victor Maeno, Alejandro Virasoro (1892 - 1978) og Le Corbusier-assistenten Ferrari Hardoy (1914-1977).

  • Frank, Partick: Painting in a State of Exception: New Figuration in Argentina, 1960-1965, 2016, University Press of Florida, ISBN-13: 978-0813062228
  • Fiadone, Alejandro Eduardo: Argentine Indian Art (Dover Pictorial Archive), 1997, Dover Publications
  • Santana, Raúl og Büker, Federiko: Clásicos de la Pintura Argentina: Presentación de un país/Classic Works of Argentine Painting: Introduction to a Country/Klassiker der argentinischen Malerei: Ein Land stellt sich vor, 2008, South American Tours de Argentina.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.