Joaquim Machado de Castros bronsestatue av kong Josef
Joaquim Machado de Castros bronsestatue av kong Josef (José 1) i Lisboa regnes som Portugals første kunstverk i det offentlige rom.

Portugisisk kunst har fått impulser både fra romersk, og senere fra maurisk kultur, men vitnesbyrdene er få. Fra middelalderen av var det en høyt utviklet gullsmedkunst, og under renessansen finner vi fremragende bokkunst, fra barokktiden porselen. Særlig kjent er den mosaikkaktige veggfajanse fra 1600-tallet, de såkalte azulejos.

Portugal er relativt fattig på middelalderskulptur, men har en svulmende barokkskulptur. Billedhuggeren Joaquim Machado de Castro (1731-1822) er kjent for terrakotta-arbeider og kong Josefs rytterstatue i Lisboa.

1400–1500-tallet

Portugals nasjonale malerskole vokste frem under flamsk påvirkning mot slutten av 1400-tallet. En ledende skikkelse var Nuño Gonçalves som var hoffmaler i 1450–1471, som er særlig kjent for sine storslåtte altertavler. Gonçalves fremste etterfølger på 1500-tallet var Vasco Fernandes, også kalt Grao-Vasco. Med renessansen ble den italienske innflytelsen tydelig i religiøs malerkunst.

1700–1800-tallet

Kongenes tilbedelse
Maleri fra 1828.
Av .

Barokken på 1600-tallet var en gullalder for skulptur, påvirket av italienske og franske mestere, den ledende billedhugger var Joaquim Machado de Castro. På 1700-tallet var Domingos Antonio Sequeira (1768–1837) den ledende representanten for et Rembrandt-inspirert clair-obscur maleri, mens Francisco Vieira (1765–1805) var den fremste nyklassisisten. Columbano Bordalo-Pinheiro (1857–1929) er særlig kjent for sine mange portretter. Under nyklassisismen og romantikken på 1800-tallet domineres billedkunsten av franske forbilder.

1900–

Portugisiske kunstnere deltok i liten grad i de moderne bevegelsene på 1900-tallet. Et unntak var kubisten Amadeo de Souza-Cardoso. Unge kunstnere reiste til Paris og ble blant annet inspirert av Paul Cézanne og kubistene; verdt å nevne er José de Almada Negreiros.

Moderne portugisisk kunst har få internasjonalt berømte navn. Et unntak er Maria Elena Vieira da Silva, som med sine abstrakte malerier regnes som en av forgrunnsskikkelsene i den såkalte Paris-skolen. Senere har kunstnere som Paula Rego, José de Guimarães, Julião Sarmento samt billedhuggeren Manuel Cargaleiro markert seg.

Prosesjon med Kristi legeme, 1913

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg