Kongemaske
Fra 1800-tallet. Finnes på Rietberg Museum, Zürich.
Perletrone

Perletrone for sultan Njaya. Bamum-kunst, Kamerun. Høyde 83 cm. Museum für Völkerkunde, Berlin. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

I kunsten behandles Kameruns sentrale deler og nabolandet Nigerias østre deler ofte sammen som en helhet. Her finner vi en mer enhetlig stil enn i andre afrikanske regioner. Vanlige gjenstander er rundskulpturer og relieffer i tre, som ofte blir malt med få farger.

Keramikken kan føres tilbake til tradisjoner på 1500-tallet; formbehandling går foran detaljarbeide. Maskene har ofte groteske trekk.

Den tradisjonelle arkitekturen har en monumental karakter med tydelig vekt på vertikalitet. Husene kan ha dørkarmer i utskåret tre, flankert av skulpturer.

Selv i støvete og fattige Nord-Kamerun er klesdraktene oftest fargerike og ofte båret med ulike smykker og andre prydgjenstander blant begge kjønn.

Kamerun er svært mangfoldig og omtales ofte som et Afrika i miniatyr, noe som kan forklare at det er et stort spenn i landets kunst- og kulturuttrykk.

Tradisjonelle kulturelle og religiøse tradisjoner har bidratt til utvikling av musikk, danser og festivaler for å feire forfedre, viktige livsbegivenheter, innhøstning og så videre.

I den nordlige delen av landet, og ellers blant den muslimske delen av befolkningen, er kunst og kultur i stor grad preget av en blanding av muslimske kulturtradisjoner og av tradisjonell kamerunsk kunst og kultur. I regnskogen i sørøst lever pygmeene som har en distinktivt forskjellig kunst og kultur fra resten av befolkningen.

I den sørlige delen av landet har det kulturelle mangfoldet fått uttrykk i musikk i form av en unik sammensmeltning av egne musikkformer og av musikk fra naboland som highlife fra Nigeria, soukous og rumba fra DR Kongo, men også av zouk fra så langt hjemmefra som Guadeloupe and Martinique i Karibia.

Fra Kameruns økonomiske hovedstad Douala utviklet det seg fra midten av forrige århundre en musikkform kalt makossa som blandet lokale ‘soul’ tradisjoner med denne populære dansemusikken fra nabolandene. Som for alle tidligere franske kolonier, fungerer Frankrike og spesielt Paris som en smeltedigel for kunst og kultur fra ulike deler av det tidligere koloni-imperiet, noe Kameruns musikk og kultur også er influert av.

I hovedstaden Yaoundé har en annen musikkform kalt bikutsi hatt mye popularitet. Bikutsi er som makossa bygget på tradisjonelle rytmer og for bikutsi dreier dette seg om tradisjonelle danserytmer fra området rundt Yaoundé, spesielt fra de etniske gruppene Beti and Ewondo.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg