Kristiansand havn er Norges viktigste transportknutepunkt i sør. Havnen omkranser det meste av Kristiansand mot syd, fra Glencore Nikkelverk AS (tidligere Falconbridge) i vest til Odderøya i øst. De viktigste havnearealer ved siden av Fergekaiområdet ligger på Odderøya. Nye kaiområder i Kongsgårdbukta  like ved bygrensa i øst.

Kristiansand havn har i Nasjonal transportplan status som utpekt havn med særlig funksjon i Norges transportnett.

Kristiansand havn er et kommunalt foretak som eies av Kristiansand kommune. Havnestyret består av bystyrerepresentanter, brukerrepresentant, en fra Vest Agder/Aust Agder fylkeskommune og en fra Kystverket.

Havnen er organisert med en havnedirektør som leder og 4 avdelinger: Driftsavdeling, Stabsavdeling, Eiendomsavdeling og en Prosjektavdeling. Havnen har 27 ansatte.

Fergetrafikken er sentral for Kristiansand havn med Fjordline (321 anløp i 2010) og Superspeed, Color Line, som viktigste fergeoperatører.

Antall skipsanløp økte i 2010 med 7 prosent, noe som for det meste skyldes ferge og offshore. Tonnasjen gikk samtidig opp med 6,5 %.

I 2010 betjente havna ca 43.000 containere, en økning på 23 prosent (losset) og 8 prosent (lastet) sammenlignet med året før.

Nedgang i godstrafikken som følge av økt konkurranse fra Larvik og Stavanger.

Havnen hadde totale driftsinntekter  på 77 millioner kroner i 2011 og et netto årsresultat på 9,3 millioner kroner. Driftskostnadene utgjorde 62 millioner kroner.

Til investeringer i nybygg og anlegg ble det samme år brukt hele 76,9 millioner kroner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.